Svenska judar stödjer Freedom Flotilla 2 registrera nu

Freedom Flotilla 2, där svenska Ship to Gaza ingår, är en humanitär aktion med syftet att bryta Israels nu över fyra år gamla ekonomiska och politiska blockad av Gaza genom att leverera civila förnödenheter direkt till Gazas befolkning. Blockaden bryter mot internationell rätt genom att utsätta en hel befolkning för kollektiv bestraffning. Den berövar stora delar av Gazas invånare möjlighet till självförsörjning, återuppbyggnad av infrastruktur och bostäder efter Israels militära angrepp 2009 samt fullvärdig medicinsk vård.

Vi, undertecknare av detta upprop, stödjer av humanitära skäl Freedom Flotilla 2 och för att värna internationell rätt. En fredlig ilandsättning av båtarna i Gaza kan innebära inte endast ett slut på blockaden utan också början till en konstruktiv dialog mellan båda parter. Det demokratiska uppvaknandet i arabländerna i Israels närområde skapar positiva förutsättningar. Att Egypten i begränsad utsträckning har öppnat gränserna för Gazaborna är ett gott tecken.

Vi är övertygade om att det är dags att vända blad och gå från militär konfrontation till dialog.

Vi uppmanar Hamasregimen i Gaza att släppa den israeliske soldaten Gilad Shalit och Israels regering att samtidigt frige alla palestinska politiska fångar.

För att möjliggöra att fartygen med de civila förnödenheterna ska komma fram till Gaza stödjer vi kravet att FN, med stöd av EU, officiellt inspekterar båtarnas last för att undanröja varje misstanke om att lasten inte överensstämmer med den angivna.

Vi uppmanar Sveriges regering att aktivt stödja detta krav.

Vi förväntar oss att Israels regering tillåter fartygen att anlöpa Gazas hamn för att lasta av sitt humanitära gods under internationellt överinseende och offentlig mediebevakning.

Signera Petitionen

Skylt med Facebook
ELLER

Om du redan har ett konto logga in, annars gå vidare till registrering och signering genom att fylla i fälten nedan. .
e-post och lösenord kommer att vara dina konto uppgifter, så att du kan signera petitioner efter inloggningen.

Integritet i sökmotorerna? Du kan använda ett smeknamn:

Var noga med att din e-post måste vara giltig för att din underskrift ska kunna godkännas annars kommer din proceduren att avbrytas.

Jag bekräftar registrering och jag godkänner Användning och begränsningar av tjänster

Jag bekräftar att jag har läst sekretesspolicyen

Jag godkänner behandling av personuppgifter