Teken voor een schone Heemraadssingel teken hier

Ik doe een dringend beroep op u onderstaande tekst even te lezen om te zien wat er aan de hand is met de Heemraadssingel in Rotterdam. Deze wordt namelijk door de gemeente Rotterdam regelmatig 'ongewild maar bewust' ernstig vervuild.

De Gemeente Rotterdam/Gemeentewerken Watermanagement gebruikt al 100 jaar lang de Rotterdamse singels als overstort van het riool: bij meer dan gemiddelde regenval wordt de inhoud van het riool op de singels geloost om het riool te ontlasten.
Voor de omgeving van de Westersingel is daar een (zeer dure) oplossing voor gebouwd in de vorm van een ondergronds waterreservoir onder de parkeergarage Museumpark, 'beter' bekend als de 'blunderput', vanwege de sterk opgelopen kosten tijdens de bouw.
De andere singels worden nog steeds gebruikt als onderdeel van het riool.

Omdat Rotterdam, zoals vele gemeenten een gecombineerd rioolsysteem heeft aangelegd, wordt relatief schoon regenwater vermengd met het vervuilde water dat woningen kwijt moeten. Bij overstort wordt dit ernstig vervuilde rioolwater (met poep, urine, ziektekiemen en andere verontreinigingen) 'gewoon' op een van de mooiste singels van Nederland gedumpt: o.a. op onze Heemraadssingel:
- waarom is dit toen zo bedacht?
- waarom wordt dit nog steeds gedaan?
- is men zich bewust van de zwaar verontreinigende werking van dit mechanisme?
- is men zich ervan bewust dat er honderden vissen, vogels en waterleven om zeep geholpen worden door het rioolwater?
- is men zich ervan bewust dat vogels, ratten, maar ook kinderen, de vislijken uit het water halen en op de oevers dumpen?
- is men van mening dat dit systeem anno 2012 nog steeds verantwoord is? Denk aan hygiëne, 'geen gezicht' en milieubelasting...
- heeft men er ooit over nagedacht hoe dit systeem gemoderniseerd en gezonder gemaakt zou kunnen worden?

Afgelopen zaterdagnacht 26 augustus 2012 zijn de poorten weer opengezet met als gevolg massale vissterfte en watervervuiling (mensenpoep in het water!!), stankoverlast, vooral op het noordelijke gedeelte van de Heemraadssingel, vanaf de tramlijn 2e Middellandsstraat/ Vierambachtstraat richting Blijdorp. De dagen erna begonnen de viskadavers te rotten en was de stank steeds erger geworden. Het overmatige kroos op het water (ook het gevolg van verontreiniging) onttrekt het drama enigszins aan het zicht, maar de slachting is een feit!
Klachten aan de gemeente lijken te worden afgedaan als marginaal en onbelangrijk.
144 ('Red een dier) is ingeschakeld wegens ernstige dierenmishandeling; niet alleen vissen leggen het loodje. Eenden, meerkoeten, meeuwen, aalscholvers en reigers lopen een groot risico ziek te worden en te sterven door de verontreinigde dode vis en het giftige water.
TV Rijnmond vond dit incident interessant genoeg om tv-opnamen te maken.
De dienst ongediertebestijding van de ROTEB is om inzet gevraagd vanwege de toename van het aantal ratten.
Zowel bewoners als hondebezitters uit de omgeving hebben klachten ingediend bij GemeenteWerken en de gemeente Delfshaven.
Na veel moeite is men op vrijdag 31 augustus de viskadavers komen opruimen, 6 dagen ná de overstort!
GemeenteWerken heeft meegedeeld dat er op het moment een extra probleem is, omdat het systeem niet afdoende schoongespoeld kan worden in verband met werkzaamheden aan het riool.
Grote delen van de Heemraadssingel zijn aangewezen als losloopgebied voor honden. U zult zich kunnen voorstellen dat die ook ziek worden.

Ik wil u vriendelijk verzoeken om deze petitie te ondertekenen wanneer u het ermee eens bent
- dat wij met deze petitie een dringend beroep op de Gemeente Rotterdam doen een blijvende oplossing te zoeken en uit te voeren om de riooloverstort op de singels te voorkomen;
- dat Rotterdam met meer respect en gevoel van eigenwaarde zou moeten omgaan met haar, ook landelijk gezien, prachtige singels;
- dat het NIET meer van deze tijd is schoon regenwater met rioolwater vermengd in de stad te lozen.

Kies voor schonere singels in Rotterdam! Help mee! Uw steun heeft zeker invloed!

Met vriendelijke groet,
Jeroen Beltman, dagelijks gebruiker en genieter van de Heemraadssingel
mailmij@thebelt.nl

Petitie Tekenen

Handtekening Facebook
OF

Als je een account hebt, log dan in, of registreer je anders door de velden hieronder in te vullen.
E-mail en wachtwoord zijn je inloggegevens om andere petities te kunnen ondertekenen nadat je hebt ingelogd.

Persoonlijke levenssfeer in de zoekmachines? U kunt gebruik maken van een nickname:

Je moet een correct e-mailadres invoeren om je handtekening te kunnen bevestigen, anders wordt deze verwijderd.

Ik bevestig de registratie en ik ga akkoord met Gebruik en Beperkingen van Diensten

Ik bevestig dat ik het privacybeleid heb gelezen

Ik ga akkoord met de verwerking van persoonsgegevens

Reactielijst