Rode Kruis vrijwilliger gedood tijdens werk in Syrië teken hier

Op 25 april 2012 is een vrijwilliger van de Syrische Rode Halve Maan om het leven gekomen. De ambulance waarin hij reed werd beschoten. Drie andere hulpverleners zijn daarbij gewond geraakt. De ambulance was onderweg van Damascus naar de stad Duma om gewonden te helpen. Dit is het derde incident in acht maanden waarbij medewerkers van de Rode Halve Maan, de zustervereniging van het Rode Kruis, om het leven zijn gekomen tijdens hun werk. Op de ambulance waarmee de hulpverleners onderweg waren was het Rode Halve Maanembleem duidelijk zichtbaar. Het Rode Kruis veroordeelt elke aanval op voertuigen die zijn voorzien van het Rode Kruis- of Rode Halve Maanembleem.

Gedreven vrijwilligers
Het Nederlandse Rode Kruis reageert geschokt op het overlijden van de vrijwilliger en heeft haar medeleven betuigt. Tijdens het bezoek onlangs van het Nederlandse Rode Kruis aan de Syrische collega’s zijn er gesprekken opgenomen met de veelal jonge vrijwilligers van de Rode Halve Maan. Daaruit blijkt hoe gedreven en met gevaar voor eigen leven deze vrijwilligers hulp verlenen aan de slachtoffers van het geweld in Syrië. Deze filmpjes zijn te bekijken op de site van het Rode Kruis.

Erkennen van embleem?
Het Rode Kruis roept alle partijen die betrokken zijn bij het geweld in het land op om vrijwilligers en medewerkers van het Rode Kruis en de Rode Halve Maan te ontzien. De uitsluitend humanitaire taak van het Rode Kruis en de Rode Halve Maan bestaat uit het leveren van neutrale en onpartijdige hulp en bijstand aan mensen in nood. Deze taak moet altijd en in alle omstandigheden worden gerespecteerd. Het is van levensbelang dat alle strijdende partijen het Rode Kruis- en Rode Halve Maanembleem erkennen en respecteren en dat medisch personeel en ambulances worden toegestaan om de gewonden te bereiken. Het gaat niet alleen om de levens van de Rode Kruismedewerkers, maar ook om de vele slachtoffers die zij niet meer kunnen helpen. Het Rode Kruis pleit al langer voor een dagelijks humanitair staakt het vuren van een paar uur om veilig hulp te kunnen verlenen. Daar hebben de strijdende partijen nog altijd geen gehoor aan gegeven.

Rode Kruis enige hulpverleningsorganisatie in Syrië
Het Rode Kruis is op dit moment de enige internationale organisatie die hulpverleners inzet in Syrië. Ook de distributies van de Verenigde Naties worden gedaan door vrijwilligers van de Syrische Rode Halve Maan. De komende weken gaan deze organisaties gezamenlijk 500.000 mensen van voedselhulp voorzien. Dat komt bovenop de eigen hulpverlening van het Rode Kruis. De organisatie helpt ontheemden en slachtoffers van het conflict al bijna een jaar door matrassen, dekens, voedsel, medicijnen en medische hulp te verstrekken. Het Rode Kruis maakt zich ernstige zorgen over de humanitaire situatie in Syrië. Het Nederlandse Rode Kruis en Stichting Vluchteling opende ruim een maand geleden giro 6868 om geld in te zamelen voor de slachtoffers van het geweld in Syrië. Er zijn nog miljoenen euro’s nodig om de mensen in nood te kunnen blijven helpen.

De handtekeningen worden aangeboden aan de verantwoordelijke autoriteiten. In de hoop om meerdere aanslagen te voorkomen.

Petitie Tekenen

Handtekening Facebook
OF

Als je een account hebt, log dan in, of registreer je anders door de velden hieronder in te vullen.
E-mail en wachtwoord zijn je inloggegevens om andere petities te kunnen ondertekenen nadat je hebt ingelogd.

Persoonlijke levenssfeer in de zoekmachines? U kunt gebruik maken van een nickname:

Je moet een correct e-mailadres invoeren om je handtekening te kunnen bevestigen, anders wordt deze verwijderd.

Ik bevestig de registratie en ik ga akkoord met Gebruik en Beperkingen van Diensten

Ik bevestig dat ik het privacybeleid heb gelezen

Ik ga akkoord met de verwerking van persoonsgegevens

Reactielijst