Red de Kortrijkse zwembaden! teken hier

Het open zwembad en het magdalenabad zijn bedreigd met sluiting. Wij vinden dat deze waardevolle zwembaden moeten behouden blijven.

Voor schepen van sport Stefaan Bral is het lot van het open zwembad aan de Abdijkaai bezegeld. Oude brol, tot op de draad versleten. "Maak er desnoods een museum van" liet hij onlangs in een krant optekenen. De heer Bral droomt van een 50-meter bad in Kortrijk, ter vervanging van de bestaande kommen. Hij dacht langs de E17 of zo. In de persoon van Lode De Geyter, de ambitieuze directeur van Howest, treft hij zeker een bondgenoot. Hij ziet zijn school de komende jaren nog flink groeien en liet daarom zijn oog vallen op het Magdalenazwembad, aan de overkant van de straat. Oude brol, tot op de draad versleten. Hij wil de zwemkom graag integreren in zijn campus. Hij dacht als refter of zo.

In de volgende legislatuur moet het college beslissen over de toekomst van de Kortrijkse zwembaden. Zij zijn niet meer van de jongste en kampen met capaciteitsproblemen. Moeten deze behouden en gerenoveerd worden, of vervangen door een nieuw modern zwemcomplex? De stad bestelde hierover een studie aan het bureau Freestone, dat later op het jaar zijn bevindingen zal bekend maken. Maar schepen Bral wacht de resultaten van deze studie niet af. Kortrijk moet voor hem een 50-meter bad krijgen en om dit betaalbaar te maken moeten de 3 Kortrijkse zwembaden (Magdalena- en Mimosabad en het openluchtzwembad Abdijkaai) dicht. Bij Howest zullen ze hem niet tegenspreken.

Wij hebben niets tegen een nieuw zwembad. Wel vinden we dat waardevolle architectuur niet zomaar mag opgeofferd worden aan de nood van de dag, of aan het opbod in de aanloop naar verkiezingen. Het openluchtzwembad aan de Abdijkaai uit de jaren '50, en het magdalenazwembad aan de Sint-Martens-Latemlaan uit de jaren '60, worden alom geprezen omwille van hun architectuur. Ze zijn niet toevallig allebei recent geklasseerd als monument. Het zijn waardevolle complexen waarin het uitermate aangenaam vertoeven is en waarop Kortrijk trots mag zijn. De restauratie van bijvoorbeeld het eveneens geklasseerde Van Eyck zwembad in Gent toont aan dat historische zwembaden perfect kunnen gemoderniseerd worden om hun zwemfunctie te behouden. Wie daarentegen het museum La Piscine in Roubaix bezocht, moet toegeven dat de beste herbestemming van een oud zwembad, nog steeds een zwembad is. Kortrijk heeft zich de jongste jaren op de kaart weten zetten dankzij kwalitatieve architectuur en doordachte stadsontwikkeling. De sluiting van de unieke zwembaden zou een zware smet op dit mooie blazoen zijn. Red de Kortrijkse zwembaden!

Petitie Tekenen

Handtekening Facebook
OF

Als je een account hebt, log dan in, of registreer je anders door de velden hieronder in te vullen.
E-mail en wachtwoord zijn je inloggegevens om andere petities te kunnen ondertekenen nadat je hebt ingelogd.

Persoonlijke levenssfeer in de zoekmachines? U kunt gebruik maken van een nickname:

Je moet een correct e-mailadres invoeren om je handtekening te kunnen bevestigen, anders wordt deze verwijderd.

Ik bevestig de registratie en ik ga akkoord met Gebruik en Beperkingen van Diensten

Ik bevestig dat ik het privacybeleid heb gelezen

Ik ga akkoord met de verwerking van persoonsgegevens

Reactielijst