Petitie tegen de tweede verzwaring van de zak - slaag regeling teken hier

Petitie tegen de tweede verzwaring van de zak - slaag regeling:

In het huidige schooljaar is het voor havo/vwo leerlingen ''lastiger'' om te slagen: er is een extra eis aan de oude zak - slaag regeling toegevoegd. De leerlingen moeten een 5,5 gemiddeld hebben voor alle landelijke examen (CE). Met een 5,4 gemiddeld ben je als leerling dus sowieso afgewezen voor het behalen van je diploma. Hoewel deze regeling het slagen misschien lastiger maakt en zal zorgen voor iets meer spanning tijdens de examens kunnen we deze verscherping wel begrijpen. Het mag niet zo zijn dat je alleen 'presteert' op het schoolexamen. Ook tijdens de centrale examens in mei moet je laten zien wat je kan.

Echter, er komt voor het schooljaar 2012 - 2013 nóg een verzwaring aan. Er mag nog maar maximaal één (1) tekort zitten in de vakkenreeks wiskunde, Nederlands en Engels. Op deze regeling hebben we echter wél kritiek. Het is namelijk een oneerlijke regeling. Leerlingen op het havo met het profiel CM kunnen namelijk onder de wiskunde uit komen en hebben zo een vak minder in de reeks van vakken waar de verscherping voor geldt. Daarnaast zijn de CM-leerlingen over het algemeen taliger ingesteld. Binnen het CM-profiel zitten namelijk ook de moderne vreemde talen als Duits en Frans. Een leerling die CM kiest kan dus onder wiskunde uit komen en heeft met de vakken Nederlands en Engels over het algemeen minder moeite vanwege de aanleg voor taal. Voor dergelijke leerlingen valt deze verzwaring dus wel mee.

Bij de zogenaamde 'natuur-profielen' is het anders: De echte NT-leerling heeft een wiskundeknobbel en zal met de moeilijke variant van wiskunde (B) waarschijnlijk weinig moeite hebben. Maar aanleg voor talen ontbreekt vaak. Toch moet deze leerling voor Nederlands en Engels dusdanige cijfers halen dat er maximaal één tekort behaald zal worden.

Kort samengevat kunnen we dus zeggen:
Een leerling op het havo zonder aanleg voor wiskunde kiest CM zonder wiskunde. Met een beetje geluk is deze leerling talig ingesteld en zal met gemak het havo-diploma halen. De leerling die weliswaar beschikt over een wiskundeknobbel maar moeite heeft met talen (en daar zijn er veel van! Ook valt te denken aan leerlingen met dyslexie) kiest NG of NT. Deze leerling kan echter met geen mogelijkheid van Nederlands en/of Engels af. We zeggen ook niet dat dit zou moeten, maar is een CM-havo diploma na de regeling niet een diploma met een ander gewicht dan een NT-diploma?

We hebben de exacte leerlingen hard nodig. Op deze manier gaat dat lastig worden. Je kan immers niet overal goed in zijn. Persoonlijk had ik geen diploma kunnen halen met de vier die ik ooit haalde voor Engels bij mijn eindexamen. In de jaren dat ik mentor was van een examenklas heb ik talloze lijsten gezien zoals die van mij. Prachtige achten voor wisB, Na, Sk en Bi maar een vier voor Engels of een vijf voor Engels en een vijf voor Nederlands. Deze leerlingen doen het meestal prima op het H.B.O. en op de universiteit binnen de vakgebieden waar zij talent voor bezitten.

Met deze petitie hopen wij dat de kamer nogmaals naar deze regels wil kijken: ze zijn immers oneerlijk. Wij hopen dat de regel opnieuw geformuleerd zal worden op zo'n manier dat het ook voor taalzwakke leerlingen mogelijk is een diploma te halen, zonder dat er oneerlijk onderscheid is tussen de verschillende profielen.

Namens Het Lyceum Vos
Manon, Tanne en Jordi

Petitie Tekenen

Handtekening Facebook
OF

Als je een account hebt, log dan in, of registreer je anders door de velden hieronder in te vullen.
E-mail en wachtwoord zijn je inloggegevens om andere petities te kunnen ondertekenen nadat je hebt ingelogd.

Persoonlijke levenssfeer in de zoekmachines? U kunt gebruik maken van een nickname:

Je moet een correct e-mailadres invoeren om je handtekening te kunnen bevestigen, anders wordt deze verwijderd.

Ik bevestig de registratie en ik ga akkoord met Gebruik en Beperkingen van Diensten

Ik bevestig dat ik het privacybeleid heb gelezen

Ik ga akkoord met de verwerking van persoonsgegevens

Reactielijst