Kinderboerderij in gevaar teken hier

Kinderboerderij in gevaar

Het voortbestaan van Kinderboerderij “De Kleine Meer” in Valkenswaard is in gevaar.

De beheerders Toon en Marijke Jansen hebben in bijna 20 jaar tijd een prachtige kinderboerderij opgebouwd. Een kleine hertenstal in een kale weide aan de Bosstraat is uitgegroeid tot een volwaardige kinderboerderij met een sociaal en educatief karakter.

Op de kinderboerderij kunnen bezoekers, zowel kinderen als volwassenen, terecht om met de dieren te knuffelen en voor schoolklassen zijn er allerlei lessen. Verder vinden cliënten van GGzE en Lunetzorg er een zinvolle dagbesteding en worden mensen vanuit CWI en reclassering te werk gesteld. Ook maatschappelijke en andere stages van scholen worden verzorgd.

Om te voldoen aan wet en regelgeving is door Stichting Kinderboerderijen Nederland (SKBN) het certificaat Prima voor Elkaar ingesteld. Ook de Kleine Meer voldoet aan het certificaat. Hiermee is een voor dieren en bezoekers veilige omgeving gecreëerd. Hiervoor is het wel nodig dat er een opgeleide beheerder aanwezig is. Marijke heeft hiervoor de nodige studies gevolgd en begeleidt als verantwoordelijk beheerder alle activiteiten.

Echter begin dit jaar is Toon weggevallen. Na een kort ziekbed heeft hij op 27 februari 2011 helaas de strijd tegen zijn ziekte verloren. Toon heeft naast het vrijwilligerswerk op de kinderboerderij altijd een full-time baan gehad om het gezin van een inkomen te voorzien. Nu hij is weggevallen, valt ook dat salaris weg. Zijn vrouw Marijke blijft dus achter met een kleine uitkering. Deze is niet voldoende om haar te voorzien in haar levensonderhoud. Marijke zal nu, ondanks haar leeftijd (55) moeten gaan solliciteren. Dit houdt dus ook in dat zij het vrijwilligerswerk als beheerder op de kinderboerderij niet kan voort zetten.

Door het gedwongen moeten stoppen van Marijke komt de kinderboerderij in de problemen omdat er dan geen verantwoordelijke beheerder meer is. Hierdoor stopt de educatie, leerlingen van diverse scholen kunnen niet meer komen voor stages, cliënten van GGzE en Lunet-zorg en kunnen niet meer begeleid worden. Ook het CWI en de Reclassering kunnen dan niemand meer plaatsen.

Daarbij is het moeten stoppen met het beheren van de kinderboerderij voor Marijke als het afnemen van een kind, immers zij heeft samen met Toon de kinderboerderij opgericht en jarenlang voor de dieren en de bezoekers gezorgd.

Het bestuur en de overige vrijwilligers van Kinderboerderij “De Kleine Meer” willen ook niet dat Marijke moet stoppen. Het bestuur zoekt naarstig naar een structurele oplossing. Onze kinderboerderij is aangesloten bij het overkoepelend orgaan SKBN. Hierbij zijn 330 organisaties aangesloten. Slechts 2 daarvan hebben een onbetaalde beheerder, wij zijn er daar dus één van. Het kan toch niet zo zijn dat er 328 kinderboerderijen het wel voor elkaar krijgen om met een betaalde beheerder te werken en wij niet? Met een part-time betaling voor Marijke als beheerder is de beheerdersfunctie voor de kinderboerderij gered en heeft Marijke een inkomen waardoor zij haar waardevolle diensten voor De Kleine Meer kan voortzetten. Marijke besteedt op dit moment nog ongeveer 60 uur per week aan het runnen van de kinderboerderij, met een betaling voor 15 tot 20 van deze uren kan zij haar werk voortzetten. De rest van de uren blijft zij graag op vrijwillige basis doorgaan.

Petitie Tekenen

Handtekening Facebook
OF

Als je een account hebt, log dan in, of registreer je anders door de velden hieronder in te vullen.
E-mail en wachtwoord zijn je inloggegevens om andere petities te kunnen ondertekenen nadat je hebt ingelogd.

Persoonlijke levenssfeer in de zoekmachines? U kunt gebruik maken van een nickname:

Je moet een correct e-mailadres invoeren om je handtekening te kunnen bevestigen, anders wordt deze verwijderd.

Ik bevestig de registratie en ik ga akkoord met Gebruik en Beperkingen van Diensten

Ik bevestig dat ik het privacybeleid heb gelezen

Ik ga akkoord met de verwerking van persoonsgegevens

Reactielijst