Grootbadmaatregel waterpolo België teken hier

Open brief aan iedereen met een hart voor waterpolo,

Op 29/03/2013 kregen Eeklo & Tielt het bericht van de KBZB dat de grootbadmaatregel

onverminderd zal worden doorgevoerd vanaf volgend seizoen.

De KBZB haalt hiervoor 2 belangrijke argumenten aan

1 – het verhogen van het spelniveau door het creëren van een soort superliga met enkel clubs die in diepe baden spelen.

2 – ( enkel ) deze superliga zou kunnen gebruikt worden voor d e rekrutering van spelers voor de nationale ploeg.

Deze argumenten houden echter geen steek :

- In België wordt waterpolo als amateursport beoefend, waarbij niet de afmetingen van het zwembad pf de financiële middelen van de club het spelniveau bepalen, maar wel de kwaliteit van de spelers en de trainingsijver binnen de club.

- Geen enkele club is bij machte om een zwembad te bouwen of te verbouwen, dit overtreft ruimschoots de draagkracht van iedere sportvereniging in het algemeen. De realisatie van dergelijk zwembad is de verdienste van de ( lokale ) overheid, niet van de betrokken club. Gezien de huidige economische conjunctuur is het (ver-)bouwen van zwembaden aangepast aan internationale normen, niet bepaald een topprioriteit van de lokale overheid. Is enkel de sportinfrastructuur bepalend voor de kwaliteit van een club ?

- De KBZB creërt een onrechtvaardige ongelijk: clubs met ondiepe baden (en ca. 70% van de zwembaden in België beschikt over een ondiepe zijde ) wordt zomaar de toegang tot 1e Nationale ontzegd, dit ongeacht hun sportieve resultaten. Mogen clubs uit kleinere steden met kleinere zwembaden, zomaar uitgesloten worden van waterpolo in 1e Nationale?

- Het uitbouwen van een voorbeeldige sportieve werking met jeugdrekrutering & jeugdopleiding door geschoolde trainers, behoort wel tot de mogelijkheden van een club, deze kan zo bijdragen aan de toekomst en de kwaliteit van de sport. Is het Belgische waterpolo hier niet beter mee gediend op langere termijn?

- De nationale senioresploeg werd 5 jaar geleden opgedoekt, nota bene na het winnen van de North Sea Cup in Ierland ! Wil de KBZB wel investeren in de nationale ploeg?

Begrijp ons niet verkeerd : iedereen, en wij dus ook, zou liever waterpolo spelen in een groot & diep bad. Maar de realisatie van deze diepe baden ligt buiten onze ( en ook uw ) mogelijkheden. Betekent dit dan dat clubs die niet over een groot bad beschikken geen sportieve ambities meer mogen hebben, dat zij gelimiteerd mogen worden in hun sportieve ontwikkeling, dat 1e Nationale niet langer binnen hun bereik mag liggen,...? Dit zal alvast niet motiverend werken voor de spelers van deze clubs, met eventueel minder leden tot gevolg, en ergo : minder clubs... Dit zal alvast het niveau van het waterpolo niet ten goede komen, immers : hoe breder de basis, hoe meer kans op kwaliteit aan de top !

MZV Eeklo ,TZK Tielt en RBP Brussels zijn de eerste slachtoffers , maar iedereen met een sporthart

voelt aan dat dit een discriminerende en ondemocratische maatregel is, die de toekomst van waterpolo in België zwaar hypothekeert.

Waar ligt de toekomst van het Belgische waterpolo? Hoe kunnen wij dit bereiken? Zijn jeugdrekrutering, jeugdopleiding, trainingsarbeid, speltechniek & taktiek… niet belangrijker dan de diepte van het zwembad ? Mogen wij als waterpoloclubs zelf over onze eigen toekomst beslissen? Is de grootbadmaatregel een opbouwende of afbrekende maatregel voor het waterpolo op lange termijn ? Op welke manier kan de KBZB & de VZF helpen om onze sport uit te bouwen…

We vragen aan alle waterpoloclubs om hun stem te laten horen, KBZB beweert immers dat de  meerderheid van de clubs achter deze maatregel staat ! We vragenu als club of als supporter  om kleur te bekennen en een standpunt in te nemen. Aangezien de Sportcommissie Waterpolo en de Sportcel Waterpolo samenkomen op resp. 16 & 23 april e.k., willen we de reacties uit de waterpolowereld op deze vergaderingen voorleggen.

Teken de petitie en steun ons..

Petitie Tekenen

Handtekening Facebook
OF

Als je een account hebt, log dan in, of registreer je anders door de velden hieronder in te vullen.
E-mail en wachtwoord zijn je inloggegevens om andere petities te kunnen ondertekenen nadat je hebt ingelogd.

Persoonlijke levenssfeer in de zoekmachines? U kunt gebruik maken van een nickname:

Je moet een correct e-mailadres invoeren om je handtekening te kunnen bevestigen, anders wordt deze verwijderd.

Ik bevestig de registratie en ik ga akkoord met Gebruik en Beperkingen van Diensten

Ik bevestig dat ik het privacybeleid heb gelezen

Ik ga akkoord met de verwerking van persoonsgegevens

Reactielijst