Dwingendere behandelmethode Schizofrenen teken hier

Mensen met waanideeën, psychoses. We horen er regelmatig over in het nieuws. Mensen die onder invloed van waanideeën en/of psychoses, hun kinderen vermoorden, (ex)partner e.d.
Dat is schokkend, maar dat is niet alles. Vaak is allang bekend dat deze mensen ziek zijn, maar door onze wetgeving staan politie, familie en andere hulpverleners machteloos tegenover deze zieke mensen.

Volgens onze huidige wetgeving moet je altijd zelf instemmen met een behandeling. Of dit nu fysiek of psychisch is, je mag geen behandeling opgelegd krijgen die je niet wilt. Er zijn uitzonderingen. Als je psychisch ziek bent, kun je wel een gedwongen behandeling krijgen als je een gevaar bent voor jezelf of je omgeving. In de praktijk houdt dit in, dat het eerst mis moet gaan. En niet 1x, maar elke keer opnieuw.
Dat zal ik uitleggen.

Mensen met schizofrenie beseffen niet dat ze ziek zijn. Dat hoort bij hun ziektebeeld. Hierdoor zijn ze niet therapietrouw en stoppen ze ook massaal geregeld met hun medicatie. Wanneer ze hiermee stoppen, zullen ze uiteindelijk weer afglijden in een psychotische periode.
Terwijl elke psychoses de hersens permanent beschadigd. Ze komen er dus altijd slechter uit als dat ze erin gingen en de volgende psychoses kunnen daardoor heftiger zijn en langer duren.
Het is dus heel erg belangrijk om psychoses te vóórkomen bij deze mensen.

De verantwoording voor hulpverlening wordt nu bij deze mensen zelf gelegd. Immers zolang ze niet een gevaar vormen voor zichzelf of hun omgeving, is er geen grondwettelijke basis om iemand tegen zijn wil in te behandelen. Op zich een goede regelgeving. Als ik geen fysieke behandeling wil krijg ik hem ook niet. Alhoewel? Hoe zit het dan als ik bewusteloos op straat wordt gevonden? Dan staat toch ook niemand met zijn armen over elkaar erbij te kijken van : “we moeten eerst toestemming hebben” . In dit geval krijgt iemand gewoon een behandeling.

Nu is het zo dat mensen die onder invloed van een psychose zijn of waanideeën hebben, zichzelf niet kúnnen helpen, omdat ze hun realiteitszin kwijt zijn, omdat hun waarheid zo ver van de werkelijkheid afstaat dat ze redelijkerwijs niet meer in staat zijn óm de juiste beslissingen te nemen. Eigenlijk net zoals de persoon die bewusteloos is, maar nu mag niemand helpen.
Bij schizofrenie is de eigenlijke persoon eigenlijk afwezig en er komt een ziek persoon voor in de plaats, waar soms met geen mogelijkheid een redelijkheid in te krijgen is.
Familie staat machteloos! Die moeten elke keer toezien hoe hun zieke familielid afglijdt en ze kunnen niéts doen. Alleen maar hopen dat er geen gewonden vallen!
Familieleden die van hun zieke familielid houden. Een ziek familielid dat normaal gesproken wel eens een hele fijne, aardige, lieve persoon kan zijn. Die ineens omslaat bij het hebben van waanideeën/psychoses in een gevaarlijk persoon.

Wanneer het misgaat, krijgen ze ook nog de haat van de maatschappij over hun geliefde familielid heen. Die worden weggezet als monsters! Klootzakken, schoften. En dat gaat allemaal over hun geliefde familielid. Die een daad heeft gepleegd onder invloed van een heel ernstige ziekte. Een daad in een moment dat hij/zij niet meer kon beoordelen wat goed of fout was, maar gedreven werd door onwerkelijke gedachtes.

Onze wetgeving schiet tekort in de hulpverleningsmogelijkheden voor deze mensen. Deze mensen moeten in een eerder stadium geholpen worden. Zeker de mensen waarbij al bekend is dat ze agressief worden, danwel suicidaal, bij psychoses, moeten bij de eerste tekenen van een psychose al behandeld worden.
Om erger te voorkomen.

Wie ben ik? Ik ben de moeder van 2 jonge meiden, die een schizofrene vader hebben. Een vader van wie ze zielsveel houden. Een vader die ze momenteel moeten missen omdat hij al een jaar zijn medicatie niet slikt en die momenteel diep in waanideeën leeft. Een vader, van wie ze zoveel houden, die altijd zo lief voor ze is, waar je mee kunt lachen, een zeer sociale man, die is nu verdwenen. Nu is er een paranoïde man, die steeds boos wordt en ruzie maakt en hun mama al meerdere keren heeft geslagen in die periodes en ander gewelddadig gedrag heeft vertoond in bijzijn van zijn kinderen, waar hij ook ontiegelijk veel van houdt en die hij alleen maar wilt beschermen. Hij ziet enkel niet in dat hij juist het enige gevaar is in hun leventje. Dus hun mama moet de kinderen beschermen tegen hun eigen vader. We zijn hierom ook al een aantal jaren uit elkaar.
Wanneer ik, melding maak bij de politie van het gedrag van hun vader, in de hoop dat hij opgenomen kan worden, moet ik me elke keer hard zorgen maken dat ik geen zorgmelding krijg bij jeugdzorg.
Zo lopen de kinderen het risico, dat ze naast hun vader, ook nog eens hun moeder kwijtraken. Wanneer jeugdzorg beslist dat de kinderen bij mij niet veilig zijn door de dreiging van hun schizofrene vader.
Het is de wereld weer op zijn kop. In plaats van dat het gevaar wordt aangepakt, worden de slachtoffers gepakt.

In theorie kunnen we ver verhuizen, let wel in theorie, in praktijk ligt dit lastiger, maar dan nog. De kinderen hóuden van hun vader. De kinderen missen hun vader! Ze missen de man die hij is, als hij niet psychotisch is. Een leuke man!
Ze moeten opgroeien zonder hun vader en dat terwijl hun vader zo dichtbij is en gewoon leeft. En dat niet alleen, hun vader is ook ineens een gévaar geworden. Hoe ingrijpend is dat voor de beleving van een kind?

En je staat machteloos als moeder. En ik ben hier niet alleen in. Er zijn zoveel mensen zoals ik en mijn kinderen. De politie staat ook machteloos en heeft zijn handen vol aan dit soort zieke mensen die overal onrust en wanorde veroorzaken, maar ze kunnen niéts doen, totdat het fout gaat. Elke keer opnieuw, moeten deze mensen éérst aantoonbaar agressief zijn (dat moet de politie dus zien! Dat kan niet op aanwijzingen van een burger!) danwel suicidaal, voor er ingegrepen kan worden.
Dan wordt er ingegrepen en krijgen deze mensen een tijdelijke gedwongen behandeling en dat gaat even goed en dan stoppen ze vaak weer met medicatie en begint het weer van voren af aan!

Een slopend leven voor degene die van deze mensen houden en elke keer dat het fout kan gaan, is een kans dat het wel eens echt góed fout kan gaan.
Tristan van der V. schoot in Alphen a/d Rijn 6 mensen en zichzelf dood
Vader loopt met 7 jarige zoon onder een vrachtwagen, om zijn kind zijn ziel op te geven in ruil voor het zijne (waanidee)
Moeder wurgt dochter in tuin CNV (moeder schizofreen, altijd goede moeder geweest voor haar kinderen)
Verwarde man gooit huisraad uit raam
Verwarde man gooit messen naar agenten
Etc.etc.

Al deze mensen worden openlijk gehaat door onze maatschappij. Terwijl deze mensen die dit zelf overleven, uiteindelijk een behandeling zullen krijgen en wellicht met medicatie weer tot zichzelf zullen komen en zich dan realiseren wat ze hebben gedaan. Hun eigen kinderen vermoord bijvoorbeeld.
Alsof je bijkomt in een nachtmerrie. Stel je eens voor dat jou dit zou kunnen overkomen. Dat jij door een ziekte je geliefdes zoveel pijn kunt doen en dan bijkomt m.b.v. medicatie en hiermee moet leven. Het is voor deze mensen exact zo. Het zijn namelijk géén monsters. Het zijn mensen zoals jij en ik, met een ziekte.

Er moet wat veranderen. Er moet een dwingendere behandelmethode komen voor mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te beoordelen of ze hulp nodig hebben of niet.
Mensen die duidelijk hun realiteitszin kwijt zijn en zeggen :”nee ik ben niet ziek!”
Een psychiater kan dit heel goed beoordelen en er ook voor zorgen dat mensen die heel goed weten dat ze een stoornis hebben en niet geholpen willen worden, ook niet gedwongen worden.

Dit is een uitwas van een op zich goed werkende wet voor psychisch zieke mensen, die aangepast moet worden.

Mijn kinderen willen een vader en geen gevaar en zo zijn er nog zoveel meer mensen als ons. Dus teken deze petitie, dan leg ik dit hele geval met nog meer informatie over schizofrenie, voor aan alle leden van de tweede kamer, zodat er iets gedaan kan worden voor deze mensen. Die er uiteindelijk zelf ook bij gebaat zullen zijn.

Petitie Tekenen

Handtekening Facebook
OF

Als je een account hebt, log dan in, of registreer je anders door de velden hieronder in te vullen.
E-mail en wachtwoord zijn je inloggegevens om andere petities te kunnen ondertekenen nadat je hebt ingelogd.

Persoonlijke levenssfeer in de zoekmachines? U kunt gebruik maken van een nickname:

Je moet een correct e-mailadres invoeren om je handtekening te kunnen bevestigen, anders wordt deze verwijderd.

Ik bevestig de registratie en ik ga akkoord met Gebruik en Beperkingen van Diensten

Ik bevestig dat ik het privacybeleid heb gelezen

Ik ga akkoord met de verwerking van persoonsgegevens

Reactielijst