Upprop mot justitiekanslern beslut att lдgga ner fцrundersцkningen mot Stockholmsmoskйn sign now

Till JK Gцran Lambertz

I bцrjan av еret lade du ner din fцrundersцkning mot moskйn vid Medborgarplatsen, Stockholm. Dдr hade det sеlts kassetter med ett mycket grovt antisemitiskt innehеll. Efter Dagens Ekos rapportering om innehеllet i kassetterna 26-27 november 2005 polisanmдldes Stockholmsmoskйn fцr hets mot folkgrupp.

I beslutet att lдgga ner fцrundersцkningen skriver du att den aktuella fцrelдsningen innehеller uttalanden som дr starkt fцrnedrande fцr judarna, bl.a. kallas de genomgеende fцr brцder till apor och grisar. Vidare uttalas det en fцrbannelse цver judarna och lyssnarna uppmanas till Jihad (heligt krig) mot judarna dдr sjдlvmordsbombare omnдmns som ett effektivt vapen och hyllas som martyrer.

Du stдller sig frеgan om uttalandena skall bedцmas annorlunda, och anses tillеtna, dдrfцr att de anvдnds av den ena sidan i en pеgеende djupgеende konflikt dдr stridsrop och smдdelser ingеr som alldagliga inslag i den retorik som omger konflikten.

Du anser att Mellanцsternkonflikten innebдr att de nyssnдmnda uttalandena trots sitt innehеll inte дr att bedцma som hets mot folkgrupp enligt svensk lag.
Din slutsats blev alltsе att fцrundersцkningen skulle lдggas ner eftersom judehetsen kunde hдrledas till Mellanцsternkonflikten. Det betyder alltsе att det inte skulle vara hets mot folkgrupp i lagens mening, trots smдdelser och uppmaningar om att dцda judarna.

I Sverige finns ett juridiskt parallellfall, nдmligen processen i tingsrдtt (1989) och hovrдtt (1990) mot Radio Islams ansvarige utgivare Ahmed Rami. Processen hade initierats av dеvarande JK och Rami fдlldes till sist pе 17 punkter. Дven hдr fцrsцkte fцrsvaret och mеnga svenska kulturskribenter ursдkta Rami med att hans yttranden endast skulle ha varit kraftfulla, mцjligen nеgot цverdrivna inlдgg i debatten om Mellanцstern.

En bдrande tes i de nu aktuella banden дr en hadith (islamisk tradition som anses citera Muhammed, se nedan). Den pеstеr att det inte skulle kunna bli fred i vдrlden fцrrдn den siste juden har dцdats. Enligt citatet skall trдd och stenar till sist komma att ropa efter muslimer som skall komma och dцda judar som gцmmer sig bakom dem. Denna tradition har ingenting med konflikten i Mellanцstern att gцra, eftersom citatet fanns lеngt innan sionismen ens hade uppstеtt.

Hдr uppmanas de troende till mord i religionens namn. Dessutom hetsar man de troende till att mцrda alla judar. Hitler uppmanade sina anhдngare att dцda alla judar fцr den fцrment goda sakens skull. Likheten дr sе pеtrдngande att vi som har undertecknat detta upprop krдver att det prцvas i domstol om man ens i namn av religiцs fцrkunnelse fеr lov att sprida sеdana uppmaningar i Sverige.

Aktuell hadith

Narrated Abu Huraira:
Allah's Apostle said, "The Hour will not be established until you fight with the
Jews, and the stone behind which a Jew will be hiding will say. "O Muslim!
There is a Jew hiding behind me, so kill him."
[Hadith collected by Sahih Bukhari, Volume 4, Book 52, Number 177
(http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/muslim/041.smt.html#041.6985)]

Marie MccallBy:
School and EducationIn: