uddannelsesreform sign now

Pil ved SUen!

Velfжrdskommissionen, globaliseringsrеdet og regeringen foreslеr жndringer af uddannelsesstшtten sеvel som universitetsuddannelserne.

Forslaget har medfшrt en rжkke forudsigelige rygmarvsreaktioner fra eksempelvis Studenterrеdet ved Kшbenhavns Universitet, som har startet en underskriftindsamling imod forandringer af SUen.

Det er en skam at blomsten af dansk ungdom, altid springer ud IMOD forandringer.

Med denne underskriftsindsamling шnsker vi at bakke positivt op om visse жndringer af SUen. Vi vil gerne bruge lejligheden til proaktivt at signalere, hvilke veje vi mener frugtbart kan betrжdes fremover.

En жndring i retning af nedenstеende finder vi bеde retfжrdig, fleksibel og fornuftig.

1.
Bachelordelen skal vжre gratis, SU skal overvejende bestе som i dag.

2.
Kandidatdelen skal vжre brugerfinansieret (ml. 30.000 og 50.000 kr. per semester). SU skal gives som statslеn. Lеnet afdrages kun hvis еrsindtжgten overstiger fx 450.000, eller et belшb i udenlandsk valuta svarende hertil.

3.
Regeringen, erhvervsliv og arbejdsmarkedets parter bшr tage yderligere initiativer til opbyggelse af et jobmarked for medarbejdere med en bacheloruddannelse.

4.
Incitamenter: SU skal ikke vжre afhжngigt af hvornеr man starter pе uddannelsen. I stedet skal man belшnnes hvis man gennemfшrer hurtigt. Sеledes skal man have alle resterende klip udbetalt, hvis man bruger mindre end et fjumreеr (fжrdiggшr man et fem еrs studium pе 5 еr, udbetales de resterende seks mеneders SU kontant)

5.
Indtjeningsloftet skal fjernes helt pе kandidatdelen. Nеr folk betaler for at modtage undervisning og lеner SUen, kan de ogsе selv skabe det rette miks mellem erhvervsarbejde og studier. Pе bachelordelen bшr indtjeningsloftet fjernes fra det sidste еrs undervisning: Det giver ingen mening at man efter endt uddannelse straffes sеfremt man indtrжder i et godt betalt job med det samme, og dermed mшdes af et tilbagebetalingskrav.

Med din underskrift tilkendegiver du din enighed, om end ikke nшdvendigvis i detaljen, i ovenstеende principper for det danske uddannelsessystem.

Sign with Facebook sign_with_twitter

Sign with Facebook sign_with_twitter