stopracismeopmediasites sign now

Aanzet tot racisme is geen vrije meningsuiting maar een misdrijf

Oproep aan de uitgevers en de hoofdredacteuren van media

De websites van de verschillende media worden steeds interactiever. Lezers en geпnteresseerden kunnen op uiteenlopende manier hun mening geven over de verschenen berichtgeving. Sommige mediabedrijven kiezen ervoor om de inzendingen ongecontroleerd te publiceren, anderen hanteren een buffer om ongewenste of ontoelaatbare reacties te verwijderen. Deze sites worden, zo leren de CIM-tellingen, dagelijks door honderdduizenden mensen bekeken. Alhoewel de commentaren vaak een erg uiteenlopend kwaliteitsniveau hebben, verwerven ze een zekere aura van legitimiteit omdat ze verschijnen op de websites van gereputeerde instanties. Het plaatsen van commentaarstukken door lezers gebeurt niet alleen om de burgers aan het woord te laten, maar heeft zeker ook een commerciлle doelstelling. Hoe meer lezers en commentaren, hoe meer hits en websitebezoekers, en dus hoe hoger de prijzen die voor online-publiciteit gevraagd kunnen worden.

Onderzoek van verschillende online fora leert evenwel dat er dagelijks haatdragende, schokkende en ronduit racistische reacties verschijnen, vaak anoniem geschreven of onder een pseudoniem. Op die manier gaan mensonwaardige opmerkingen een opiniлrende invloed uitoefenen. Temeer omdat ze doorgaans zonder duiding of omkadering verschijnen, en al te vaak ook zonder weerwerk blijven. Nochtans is de officiлle beleidslijn van alle ernstige media dat racistische, xenofobe of negationistische boodschappen niet door de beugel kunnen. Tot op vandaag bleef dit engagement helaas al te vaak dode letter.

De ondertekenaars van deze oproep zijn vurige voorstanders van de vrije meningsuiting. We houden van discussie en willen geenszins tegenstrijdige en schokkende meningen verbieden. Het is evenwel van cruciaal belang om het recht op vrije meningsuiting te begrijpen in zijn maatschappelijke en juridische betekenis zoals omschreven door het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Belgische wetten. Dat impliceert dat het publiek uiten van meningen en opinies vrij is, maar dat het in het openbaar, manifest en bewust aanzetten tot racisme, discriminatie, haat en geweld tegenover andere personen of bevolkingsgroepen geen aanspraak kan maken op de bescherming van de uitingsvrijheid.

Wij roepen de uitgevers en de hoofdredacteuren van media op om op te treden tegen manifest racistische en haatdragende boodschappen op hun fora. Net omwille van hun sterke invloed op de publieke opinie zouden de mediabedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid ten volle moeten opnemen.

Edwina WilcoxBy:
City LifeIn:
aan de uitgevers en de hoofdredacteuren van media