Stoppa Urkund sign now

Upprop - Tusen namnunderskrifter mot fцretaget Urkund

av Sven Linander, professor emeritus i sociologi.

Цver hцgskolor och universitet breder en farsot ut sig, en farsot som likt en parasit hеller pе att дta upp bеde pedagogikens kдrna som kritiskt tдnkande och bildningens ideal om lдrdom som en kultiveringsprocess och sjдlvreflektion. Parasiten kommer den hдr gеngen varken frеn osnutna byrеkrater som vill "evidensbasera" hцgskolornas andra uppgift, inte heller frеn politiker som vill knyta varje undervisningstimma till "anstдllningsbarhet" i nдringslivet.

Nej, parasiten har vuxit till i en mycket ny innovation, vars banala ondska gеr ofцrmдrkt fцrbi samtliga av hцgskolornas undervisningsbehцriga, frеn nyantagen doktorand till professor emeritus. Det automatiska systemet fцr att upptдcka plagiat, med det fyndiga namnet Urkund, har under bara loppet av nеgra еr blivit en lika integrerad del av undervisningens vardag som penna och papper tidigare var fцr att bocka av godkдnd tentamina.

Systemet, som дgs av ett privat fцretag som just nu jublar цver miljonerna som vеra skattebetalare ger dem utan att veta om det, gцr kцrningar av studenternas skrivna texter mot internet och mot scannade bцcker. Tanken дr att man ska kunna "sдtta dit" fuskande studenter pе detta sдtt. Detta fеr som konsekvens att tдnkandet som sеdant marginaliseras i den sе viktiga examinationsprocessen.

Examinationens fцrsta och frдmsta funktion дr att odla det kritiska samtalet. Att kunna vдrdera sina kunskapsresurser, att argumentera fцr och emot och att kunna komma till insikten att man har fel, дr grundlдggande fцrutsдttningar fцr att studenter ska kunna bilda sig sjдlva, vare sig det gдller vдxters anatomi eller grekiska tragedier.

Studenter som tror sig att de pе mindre en дn halvtimma kan klippa och klistra ihop denna fцrmеga genom att sцka pе internet bedrar i fцrsta hand sig sjдlva. Men nдsta steg, ett steg som дr lеng vдrre, begеs av universiteten som kцper in den fеraktiga tjдnsten Urkund. Att tro att man genom [ADB] / [en pseudopolisiдr mjukvara] skulle цverhuvudtaget bidra till studenternas kultivering av sitt tдnkande дr att kasta vatten pе en gеs.

Om Urkund дr det bдsta universiteten kan fцrmе fцr att dцlja undermеlig utbildning och seminariekultur, еterstеr snart inget annat дn en devalverad kunskapssyn och ett skrattretande exempel pе arbetsmarknadspolitiskt fцrvar av ungdomars fцrmеgor.

Att Urkund dessutom troligttvis bryter mot personuppgiftslagen genom den massregistrering av personnummer som denna inhдmtning fеr som sidoeffekt, att dess datorkod дr sluten fцr insyn och att studenternas uppsatser, oavsett kvalitet, blir till en handelsvara hos en tveksam industri formerar tillsammans med det grundlдggande bildningsparasiterandet en tydlig (lejser)brдnnpunkt:

Ut med Urkund ur all hцgre utbildning!

Skriv pе detta upprop, som kommer att цverlдmnas till ansvariga ministrar och rektorer.

Alan GordonBy:
City LifeIn: