Stoppa nedlдggningen av Rudbecksskolan! sign now

Under vеren 2009 lade Цrebros politiker fram ett fцreslag om att slе ihop Rudbecksskolan, i folkmun kallad Teknis, med Karolinska skolan, kallad Karro. Detta vдckte starka protester frеn sе vдl elever pе bеda skolorna som invеnare i Цrebro i allmдnhet. Men trots upprцrda еsikter valde Цrebros politiker att nonchalera sina vдljare och under hцsten 2009 kom nдsta slag. Nu visar det sig att det inte ens дr frеga om nеgon sammanslagning av skolorna utan politikerna planerar att lдgga ned Teknis totalt. Еr 2012 vill man att eleverna ska ha flyttat ut frеn huvudbyggnaden Borgen. Men vad vill man anvдnda lokalerna till istдllet?

I Nerikes Allehanda den 12 februari 2010 kom svaret. Fцreslaget frеn fцretaget Цrebroporten дr att Borgen ska bli kontor еt ЦBO och det ska byggas en konsthall bredvid byggnaden. Dessutom vill man bygga ett nytt garage under byggnaden. Ombyggnaden berдknas kosta runt 100 miljoner kronor.

Detta trots att Borgen som invigdes еr 1901 дr K-mдrkt och inte fеr rivas eller дndras anmдrkningsvдrt. Garaget kдnns ocksе onцdigt dе Цrebro redan дr fullt av tomma garage. Dessutom sе skulle denna ombyggnad bli dubbelt sе dyrt som renoveringen av skolan pе 45 miljoner kronor som Цrebros politiker inte hade rеd med.

Politikerna verkar inte ha nеgon som helst respekt fцr sina vдljares еsikter dе de hдvdar att gymnasieeleverna inte bryr sig om vilken skola de gеr pе. Detta дr inte sant dе hundratals gamla och nuvarande elever frеn Rudbecksskolan vдrdesдtter sin skolas traditioner och skolfцreningar som till exempelvis Stjдrnparaden och Teknis Gosskцr. Eleverna vдrdesдtter ocksе att skolan har bra och kompetenta lдrare samt vackra lokaler. Rudbecksskolan erbjuder alltsе en bra miljц fцr ungdomar att studera och utvecklas som individer. Detta mдrks bland annat pе elevernas resultat. Hela 96 \% av de elever som lдmnade Rudbecksskolan еr 2009 var behцriga att lдsa vidare pе Hцgskola eller Universitet. Snittet i Sverige ligger pе 83 \%. Skolans interna enkдtundersцkning visar ocksе att 9 av 10 av skolans nuvarande elever trivs bra pе sin skola.

Inte att undra pе det fцr skolandan pе Teknis дr speciell. Elevernas kдnslor fцr sin skola och hur de upplever sin tid pе Gymnasiet beskrivs bдst i Teknis sеngen som eleverna sjungit varje еr pе Stjдrnparaden sedan 1980-talet. Refrдngen lyder:

Teknis, den bдsta bland skolor. Teknis, lдnge lever du.
Vad vore vеr stad i all sin glans om inte Teknis fanns. Teknis.

Men det дr klart att politiker som Lennart Bondesson inte fцrstеr sig pе sina vдljares kдnslor. Fцr han har aldrig gеtt pе Teknis. Han har inte ens vuxit upp i Цrebro.

Den hдr namninsamlingen дr till fцr att fе politikerna att inse hur impopulдrt deras fцreslag att lдgga ned Teknis verkligen дr. Vi som skriver under ber politikerna att lyssna pе oss. Vi vill inte att ni ska begе misstaget att lдgga ned en skola som funnits i vеr stad sedan 1857. Vi vill att Rudbecksskolan ska finnas kvar fцr kommande generationer av Цrebroare. Dдrfцr ber vi er att stoppa era planer pе att lдgga ned en av Цrebros bдsta Gymnasieskolor. Borgen tillhцr stans Teknister och bцr fortsдtta anvдndas som lokal fцr utbildning av gymnasieelever. Inte bli kontor till ЦBO eller andra fцretag.

Sign with Facebook sign_with_twitter

Sign with Facebook sign_with_twitter