Stoppa FRA-lagen! Nej till цvervakning av Sveriges innevеnare sign now

Vill du att staten ska ha full insyn i ditt liv? Vill du att de ska kunna avlyssna och analysera ALL e-post, fax, sms, chat, webb-trafik(hotmail,bank, websajter du besцker osv), mobil och telefonsamtal? Detta kommer att bli verklighet om riksdagen rцstar igenom fцrslaget onsdagen den 18 juni. Storebror kommer att bеde hцra och se dig..jдmt!! Fцrbudet att undersцka andras brev och avlyssna kommunikation stеr skrivet i Regeringsformen, en av Sveriges grundlagar.
Teliasonera har redan flyttat servrar till Finland fцr att skydda kunder och Google har sagt att de kommer aldrig att placera en server i Sverige om fцrslaget gеr igenom, och att fцrslaget passar bдttre stater som Kina eller Saudiarabien.

FRA avlyssnar idag trafiken i luften. Det fеr vem som helst gцra. Alla fеr sдtta upp en antenn. Att avlyssna trafik genom kablar дr dock strдngt fцrbjudet, дven fцr de operatцrer som дger kablarna. Det visar hur strдngt vi hittills sett pе avlyssning och det bцr vi fortsдtta med.

Att kopiera цver all vеr kommunikation till en dator som kontrolleras av regeringen i ett land дr en demokratisk fara. Historien visar att obehagliga regimer kan ta цver дven i demokratiska system. Vi skall inte servera kommande makthavare ett fдrdiginstallerat system som avlyssnar hela folket.

Hur mycket rдttssдkerhetsgarantier man дn ger дr ju detta bara regler pе ett papper. I praktiken kan tekniker och administratцrer som kontrollerar avlyssningsdatorerna bli en stat i staten utan att nеgon mдrker nеgot innan det дr fцr sent. Uppgifterna kommer att missbrukas och hamna i orдtta hдnder, frеgan дr nдr det kommer att ske, inte om det kommer att ske!

I system med avlyssning fеr staten alltid reda pе saker som inte alls har med syftet att gцra, vare sig man vill eller inte. Krav pе att fе anvдnda цverskottsinformationen kommer att stдllas. Nдr vi vдl har bцrjat kopiera hela folkets kommunikation till den statliga superdatorn kommer mеnga nya sдtt att anvдnda den att uppfinnas. Journalister och media kommer inte kunna skydda sina kдllor och grдvande journalistik kommer att bli lidande.

Sverige hotas inte av terrorism. Ofцrsiktig utrikespolitik kan gцra att andra lдnder fеr problem med terrorism. Vi i Sverige har ingen anledning att avskaffa vеra egna fri- och rдttigheter fцr att andra lдnder vдljer ledare som drar pе sig terrorism. Detta дr ju att цverge vеrt eget sjдlvbestдmmande.

FRA-lagens fцrsvarare sдger att avlyssningen bara rцr information som passerar Sveriges grдns. Men mycket av internettrafiken passerar grдnsen, till exempel varje mail till eller frеn Sveriges Radio, eller Hotmail och varje sцkning pе Google. Alltsе kommer vдldigt mycket av vanliga mдnniskors aktivitet pе Internet att avlyssnas.

Terrorister och frдmmande makter дr de fцrsta som bцrjar kryptera och dцlja sin kommunikation. De vдrsta skurkarna kommer alltid undan. Det blir frдmst vanligt folk som blir цvervakat om FRA-lagen genomfцrs.

Skriv under och gе in pе www.stoppafralagen.nu fцr att se vad DU kan gцra innan det дr fцr sent!

Jacob ChambersBy:
HealthIn: