Stoppa avvisningarna av statslцsa palestinier! sign now

Upprop

Statslцsa men inte rдttslцsa!

Mer дn 150 statslцsa palestinier i Skеne vдntar idag pе att bli avvisade till Libanon, ett land vars lagstiftning diskriminerar den palestinska minoriteten. Fler vдntar pе samma beslut, att utvisas till land som de inte tillhцr. Avvisningsbesluten ser ut pе exakt samma sдtt, bara personuppgifter skiljer dem еt. Under en lцrdag i januari meddelades 90 beslut om avisning. Detta trots att regeringen i och med den tillfдlliga lagens infцrande lovade att alla skulle fе en individuell prцvning. Nдr kraven om en allmдn amnesti fцr de tusentals flyktingar som levde gцmda fцrdes fram under 2005 hдvdade socialdemokrater och moderater att detta inte var mцjligt fцr att varje fall mеste prцvas individuellt. Nu ser vi att detta дndе inte sker. Det дr orovдckande att Sverige har дndrat sin praxis och bцrjat avvisa statslцsa palestinier till Libanon trots att deras rдttigheter i landet inte har fцrдndrats. Att mдnniskor skickas tillbaka till en tillvaro dдr de fortsдtter att vara flyktingar utan nеgot synbart hopp om en vдrdig tillvaro.

Vi krдver att statslцsa palestinier som har sцkt asyl i Sverige ska fе stanna.

Vi krдver att en individuell prцvning garanteras alla som behandlas enligt den tillfдlliga lagen. Detta trots att migrationsverket har lovat att ge alla sцkanden besked innan sommaren дr slut.

Vi som undertecknar detta upprop uppmanar alla att sprida det till media och folkvalda. Det дr en akut situation, vi mеste agera nu!

Elisabeth MontoyaBy:
FoodIn: