Stopp kriminaliseringen av pokerspillere! sign now

Vi som signerer er vanlige folk i Norge som liker е spille poker.

Poker er et ferdighetsspill der spillerne har litt, men ikke full, informasjon om motspillerens posisjon. Dette gjшr spillet unikt og stiller krav til mange mentale ferdigheter hos spilleren, for eksempel observasjon, empati, sannsynlighetsregning, disiplin, tеlmodighet og hukommelse. Samtidig mе det nшdvendigvis vжre et element av tilfeldighet i spillet for е skape nettopp denne informasjonsforskjellen.

Tilfeldighetselementet, og det faktum at spillerne som regel spiller om en pengeinnsats, har gjort til at folk som ikke er kjent med poker oppfatter spillet som "gambling". Dette stеr i kontrast til oppfatningen til Den Internasjonale Olympiske Komitй (IOC), som gjennom sin datterorganisasjon International Mind Sports Association (IMSA) har tatt opp poker som en sport og gjort det til en шvelse under fremtidige arrangementer av World Mind Sport Games (neste gang i London i 2012).

Vi protesterer pе det sterkeste pе den stigmatiseringen og kriminaliseringen av poker som forsшkes av enkelte politikere og organisasjoner i Norge. Spesielt шnsker vi е sette sшkelyset pе det norske spillmonopolet, som flеr norske spillere ved е ta 50\% avgift pе alle spill. Pengespillbaronene bak spillmonopolet - Norsk Tipping og Norges Idrettsforbund - er de i Norge som beriker seg desidert mest pе pengespill. Disse aktшrene har den frekkhet moralisere over vеr hobby - poker. For е sammenligne:

* Norsk Tipping tar 50\% profittmargin av spillernes innsats. I et hjemmelag i poker tar vi 0\%, og et utenlandsk pokernettsted tar typisk 7\%.

* Norsk Tipping tilbyr rene lykkespill som Lotto, Keno og Joker. Disse spillene har ingen annen funksjon enn tilfeldig omfordeling av penger. Poker dyrker frem ferdigheter som er verdifulle i virkelighetens verden (det er kanskje derfor det spilles av et stort antall amerikanske presidenter, inkludert Obama, Nixon, Truman, Eisenhower og Roosevelt).

* Poker blir ikke presset pе noen i Norge. Norsk Tipping bruker hundretalls millioner kroner pе е rekruttere til sine pengespill, noe som gjorde selskapet til Norges 5. stшrste reklamekjшper i landet.

* Pokerspillere i Norge har alltid vжrt еpne for en saklig debatt rundt alle aspekter av pengespill, inkludert tema som spillavhengighet og moral. Norsk Tipping og Norges Idrettsforbund har systematisk forsvart sin monopolposisjon ved е stigmatisere og kvele andres synspunkter. Et godt eksempel er da Idrettsforbundet tvang Manglerud Star til е slutte е promotere en nettside som reiser debatt om poker og spillmonopolet (sponset av utenlandske pokernettsteder). Et annet eksempel er den nylige kritikken av Petter Northug.

Representantene for spillmonopolet gjшr stort poeng av trafikken til Hjelpelinjen for Spillavhengige. I 2009 mottok Hjelpelinjen 814 samtaler. Av disse ble Norsk Tipping sine spill nevnt 419 ganger som problematisk, og poker ble nevnt 249 ganger. Til sammenligning finnes det over 250.000 pokerspillere i Norge.

Vi som signerer dette oppropet krever at

* Lotteriloven endres slik at poker blir anerkjent som det ferdighetsspillet det er

* Spillmonopolet i Norge oppheves, for е la konkurranse forbedre tilbudet til norske spillere (inkludert en reduksjon av 50\% profittmarginer)

* Norges Idrettsforbund og andre av spillmonopolets forkjempere slutter е opptre som bшller og yter oss den samme respekten som vi yter dem. Fotball og spydkast er verken mer eller mindre hшyverdig enn poker, og det bшr i Norge vжre plass til at alle kan fе drive sin hobby i fred.

Sign with Facebook sign_with_twitter

Sign with Facebook sign_with_twitter