start to wish 01 sign now

donderdag 14 oktober 2010

Betreft: Discriminatie van homos in Oeganda

Geachte Minister,

Het is niet de eerste keer dat ons verontrustend nieuws bereikt over de situatie van homorechten en een stijgende homofobie in diverse landen. Vorige week werd opnieuw een triest hoogtepunt bereikt, in Oeganda werd een TOP 100 van invloedrijke homos gepubliceerd onder het motto Hang ze op! Dat ook een Belg op de lijst staat heeft in deze nauwelijks belang, het dwingt ons wel tot een verscherpte gevoeligheid voor de bescherming en veiligheid van LGBT-activisten en tot het op de voet volgen van de lokale situatie.
Oeganda is met deze nieuwe wending een voorbeeld van hoe complex de problematiek van homofobie en criminalisering van homoseksualiteit is. Behalve het feit dat er in Oeganda een echte waarden- en normenpaniek heerst omdat de bevolking er uiterst jong is (48\% is jonger dan 15 jaar) en de ouderen de nieuwe technologieлn en invloeden van buitenaf niet steeds onder de knie hebben, is er ook een enorme strijd voor zieltjes aan de gang onder diverse religies die in hun verbeten concurrentie strijd het bewust aanwakkeren van homofobie niet schuwen. Oeganda is ook het land waar nog steeds een verwoede strijd gestreden wordt om een meer repressieve wetgeving tegen homoseksualiteit, inclusief de doodstraf, door het parlement te krijgen.
Behalve Oeganda zijn er ook nog Malawi, Nigeria, Kameroen, Senegal, Burundi, Irak, Iran en de Maghreblanden die met de regelmaat van de klok negatief in het nieuws komen op dit gebied. Europa wordt door deze evolutie ook geconfronteerd met een stijgend aantal asielaanvragen op basis van seksuele oriлntatie en genderthematiek.

We zijn ons er ten volle van bewust dat de weg naar decriminalisering en maatschappelijk acceptatie van homoseksualiteit niet over ййn nacht ijs loopt en dat het een bijzondere uitdaging is om het proces in deze landen ten goede te keren zonder aan hun soevereiniteit te raken.
Interventies zoals in Kenia, waar reeds twee ministers zich publiek uitlieten over de noodzaak om homoseksualiteit te decriminaliseren met het oog op een volwaardige toegang tot gezondheidszorg en in het licht van de strijd tegen de HIV/AIDS-epidemie, verdienen het dan ook om over langere termijn ondersteund te worden.

Wij willen U dan ook verzoeken om nog tijdens het Belgische EU-voorzitterschap een duidelijk signaal te geven aan de Europese partners met de boodschap dat Belgiл bereid is een voortrekkersrol te spelen inzake de opbouw van expertise betreffende decriminalisering en acceptatie van homoseksualiteit in landen waar homoseksualiteit strafbaar is en homofobie door de staat wordt ondersteund. Wij willen Belgiл graag uitnodigen om als klein land met een positieve reputatie inzake de ondeelbaarheid van mensenrechten, de structurele opbouw van expertise op zich te nemen en met Belgische en Europese middelen te werken aan een roadmap to acceptance (R2A-programma) die diverse Europese landen in de mogleijkheid stelt zich met dit proces van actieve diplomatie en educatie terzake te identificeren.

Hopend op een duidelijk engagement van uwentwege, geformuleerd als een positief aanbod aan de andere belanghebbenden in de EU en wereldwijd, verblijven wij,

Hoogachtend,

Jan Beddeleem Marleen Temmerman
Voorzitter, WISH vzw Senator voor SP.A

Deze oproep wordt mee onderschreven door: (in willekeurige volgorde)

Iris de Caluwй, Algemeen Coцrdinator, Wel Jong Niet Hetero vzw
Jan Knockaert, Voorzitter, Wel Jong Niet Hetero vzw
Mieke Stessens, woordvoerster, зavaria,
Sonja Eggerickx, voorzitter Unie Vrijzinnige Verenigingen
Mieke Stessens, woordvoerster, зavaria,
Jochen Van der worp, coцdinator Regenbooghuis Brussel
Sven Pichal, voorzitter, Het Roze Huis Antwerpen
Alan De Bruyn, coцrdinator, The Belgian Gay Pride
Bart Hermans, AHHA-projectleider, Fedasil
Rick Vink, coцrdinator True Colours Cafй

Ben Weyts, ondervoorzitter van de kamer van volksvertegenwoordigers, N-VA
Bruno Tuybens, volksvertegenwoordiger voor SP.A
David Geerts, Volksvertegenwoordiger voor SP.A
Bert Anciaux, Senator SP.A
Reinilde Vanmoer, volksvertegenwoordiger voor N-VA
Piet De Bruyn, senator voor N-VA
Frank Bogaerts, senator voor N-VA
Mathias De Clerq, volksvertegenwoordiger voor Open VLD
Hilde Vautmans, internationaal secretaris bij Open VLD
Martine Taelman, Senator Open VLD
Eva Brems, volksvertegenwoordiger voor Groen!
Stefaan Van Hecke, volksvertegenwoordiger voor Groen!
Kristof Calvo, volksvertegenwoordiger voor Groen!
Dirk Claes, senator voor CD&V

Sign with Facebook sign_with_twitter