Skip die harde knip! sign now

De Facultaire Studentenraad (FSR) heeft voorlopig tevergeefs onderhandeld met Onderwijsdirecteur Underhill over het instellen van een deficiлntieregeling om toegelaten worden tot onderdelen van de master Politicologie. Hiermee lijkt Politicologie de enige opleiding van de faculteit te worden waar geen regelingen zijn getroffen om onnodige studievertraging te beperken. Teken deze petitie als je het met ons eens bent dat hier verandering in moet komen!

Formeel bestaat er een scheiding tussen de bachelor- en masteropleiding: studenten moeten de volledige bachelor gehaald hebben voordat ze worden toegelaten tot de master. Dit heet ook wel de harde knip. Maar veel studenten ervaren dat ze eigenlijk dezelfde studie volgen als die in het oude systeem werd aangeboden, maar nu met deze onnatuurlijke knip tussen het derde en vierde jaar. Wij vinden dat waar de bachelor en de master in feite nog ййn opleiding zijn, studenten niet op een onnatuurlijke scheiding mogen worden afgerekend.

Momenteel is het zo dat de bachelordiploma als ingangseis wordt gesteld voor toelating tot de master. Een student die dus alle vakken heeft gehaald behalve ййn, kan niet door met zijn studie en loopt een jaar studievertraging op om ййn vak over te doen. Let wel: we hebben het hier over studenten met een rendement van 94\%, dus gemotiveerde en goede studenten. Het is zeer de vraag of het voor de studenten йn voor de universiteit wenselijk is als juist deze personen een jaar lang niet verder kunnen met hun studie.

Precies om deze redenen bestaan er aan alle andere faculteiten van de UvA deficiлntieregelingen variлrend van 45 punten bij Rechten tot 20 bij Economie. Alleen op onze faculteit werd de harde knip in zijn strengste vorm gehanteerd. Daarom is de FSR dit jaar gaan onderhandelen met de onderwijsdirecteuren en de decaan met als doel: het instellen van een deficiлntieregeling bij masteropleidingen die maar ййn instroommoment hebben. Bij studenten die aan een masteropleidingen met twee instroommomenten willen beginnen zal de studievertraging namelijk al beperkt blijven doordat er zowel in september als in februari begonnen kan worden aan de master.

Deze onderhandelingen zijn over het algemeen vruchtbaar geweest en hebben ertoe geleid dat iedere opleiding van de FMG vanaf volgend studiejaar ofwel twee instroommomenten ofwel een (al dan niet formele) deficiлntieregeling heeft behalve Politicologie. Onderwijsdirecteur Jeffrey Underhill ziet grote voordelen in een duidelijke, strenge regel en is van mening dat een harde knip de rendementen ten goede zal komen.

De eigenaardige uitzonderingspositie van de studenten Politicologie is in onze ogen ronduit onrechtvaardig, en wij zullen er alles aan doen om hier verandering in te brengen. Ben jij het met ons eens? Teken deze petitie, we kunnen jullie steun hard gebruiken.

Clifton LeBy:
Nature and EnvironmentIn: