Red surfcity! sign now

Surfcity moet wellicht na de zomer verdwijnen
Strand wordt groene zone en biedt geen plaats meer aan surfclub

ZEEBRUGGE - De Zeebrugse surfclub Surfcity, die al twintig jaar al actief is op het strand, moet wellicht binnen de zes maanden verdwijnen. Minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (Open VLD) besliste dat het strand een groene zone wordt.

Ongeloof en onzekerheid heerst bij de surfclub in Zeebrugge. De club zou na de zomer het strand moeten verlaten. Blijkbaar past de club niet meer in het plaatje dat zeven jaar geleden werd opgemaakt door de provincie.

'In 2002 werd door de provincie een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) opgesteld, met twaalf sportverenigingen langs de kust. Surfcity mocht de bestaande accommodatie verbeteren als toeristisch, economisch en sportief product', zegt Steven Deloovere, voorzitter van de Vereniging voor Watersport. 'In tegenstelling tot de positieve aanbevelingen van de provincie en de stad Brugge, besliste minister van Ruimtelijke Ordening, Dirk Van Mechelen (Open VLD), het strand van Zeebrugge groen in te kleuren. Daarnaast zorgde de Maritieme Dienst Kust op vraag van de stad een tweetal jaar geleden om een nieuwe rotonde en parking aan te leggen aan het clubgebouw in Zeebrugge. Als het zo verdergaat, wordt de watersporter langs de kust een uitstervend ras en moet die worden opgenomen als een beschermde soort', zegt Desloovere.

Christoph Coene, die de surfclub uitbaat, heeft grote twijfels over de toekomst. 'De provincie en de stad hebben een gunstig advies gegeven en nu staat alles opnieuw op de helling. De club bestaat twintig jaar en wij hebben ons aan alle regels aangepast. Wij kregen vanuit het Brugse stadsbestuur het bericht dat wij ons geen zorgen moesten maken over onze toekomst. De kust attractief maken voor sportbeoefening, heeft blijkbaar geen toekomst meer', zegt Coene.

Volgens gedeputeerde Patrick Van Gheluwe (SP.A) heeft de provincieraad zijn huiswerk gemaakt rond de erkenning van Sufcity in Zeebrugge. 'Bij de opmaak van het RUP waren een paar onduidelijkheden rond de surfclub. Die is wat in de schemerzone terecht gekomen, maar bij de goedkeuring heeft minister Van Mechelen het dossier eruit gegooid. Een paar maanden geleden is er een groen uitvoeringsplan opgemaakt en daarin is er volgens de minister geen plaats meer voor de surfclub. De Bestendige Deputatie is bereid om het dossier bij te werken, maar voorlopig hebben wij van de minister nog geen antwoord gekregen. Het is vreemd dat de surfclub nu al een dagvaarding heeft ontvangen, voor er een definitieve beslissing is gevallen.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GO2A7C33&PostCode=8000

Lesley DavidsonBy:
Transport and infrastructureIn: