Red het gouverneurshuis, Antwerpen sign now

Het gouverneurshuis is aan het verkrotten. Kunnen we er iets aan doen?

Met de jaren heb ik veel in het buitenland vertoeft en wat me daar vooral opviel binnen de culturele werkplaatsen is een samensmelting van allerlei verschillende disciplines. (Beeldende kunst, video, muziek, theater, design en ontwerp op 1 plek). Dit concept vind je bijna overal terug in Europese steden als Milaan, Londen, Barcelona, Lissabon, Porto, Rome. Deze initiatieven vonden meestal plaats in een oud herenhuis. Zo kon je er genieten van optredens, je kon er eten, kleren kopen van jonge designers, gratis op internet, schaken, vergaderen enz.

Antwerpen is op dit moment de meest bruisende stad van Belgiл, zeker op gebied van kunst en muziek. Nu ik woonachtig ben te Antwerpen valt het me op dat we de trend van culturele werkplaatsen niet volgen. Ik bedoel dan de centralisering van de verschillende disciplines en het samenbrengen van verschillende kunstenaars. Ik ben al een tijdje actief bezig om in samenwerking met andere collectieven iets gelijkaardig op te starten.

Mijn plan is om een kleine volkskeuken + muzikaal aanbod (vooral jonge bands die weinig kansen krijgen, cf. myspace en vrij podiums ) + beeldende kunst in de vorm van roulerende expositie mogelijkheden, gecombineerd met een winkel voor jonge designers, die een paar dagen in de week zal open worden gehouden door de designers in kwestie. De plek zou iedere dag geopend zijn van 16:00h tot 01:00h en een platform moeten vormen voor alle kunstenaars en disciplines. Een huis waar je als kunstenaar kan netwerken, je "product" aan de man kan brengen en cultuur kan opdoen.

Het grootste probleem is huisvesting. Nu Ik ben ondertussen al een paar keer in het oude gouverneurshuis geweest, waar ik vast stelde dat dit pand momenteel "beheerd" wordt door Raoul. Ik heb zijn initiatieven al een tijdje gevolgd en wat me opvalt is dat het pand er niet op verbetert (ramen sneuvelen, krakers arriveren en andere problemen ontstaan die ik wil vermijden). Ook op gebied van cultuur gebeurd er bitter weinig. Het is zonde om deze plek te laten verkommeren, omwille van de historiek maar ook omwille van de verschillende ruimtes die het pand bied. Dit pand zou enorme mogelijkheden bieden om dit platform van de grond te krijgen. Ik zou ook het pand willen onderhouden en opknappen zodat het op termijn terug in betere staat zou zijn en zichzelf zou ontwikkelen tot een officiлle "culturele cult plek" in Antwerpen.

Referentie:
Het Nieuwsblad 12 juni 2008 ANTWERPEN

De oude gouverneurswoning staat nu al zeventien jaar leeg. Huize Herbosch, zoals het 17de-eeuwse paleisje ook wordt genoemd, telt zes badkamers, ongeveer evenveel toiletten, een kapel en twee galazalen met prachtig houtsnijwerk. Het werd gebouwd door de rijke havenfamilie Herbosch en later fungeerde het als ambtswoning voor de provinciegouverneur.
De Nederlandse vastgoedmakelaar Kees van Klooster kocht het gebouw in 1991. De oude woning is echter van openbaar nut, zodat de makelaar er niets mee kan aanvangen zolang de bestemming niet wordt gewijzigd. Eigenaar van Klooster kan daardoor het pand - vraagprijs 1,75miljoen euro - moeilijk verkopen. De instanties die voldoen aan de bestemming hebben het geld niet om zo'n investering te doen. Voor een eventuele bestemmingswijziging moet een nieuw Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) worden gemaakt.

Het pand is in 2004 gekraakt en dat zorgde niet voor de beloofde verbetering van het gebouw. Het park is volledig verwilderd en ligt vol rommel. De vrederechter zette de krakers uit de enorme villa, maar Raoul Hassan weigert te vertrekken. Een bont allegaartje logeert nu in het huis. Het gebouw staat inmiddels op de lijst van panden waar krotbelasting voor moet worden betaald. (jcv)

Het Nieuwsblad 12 juni 2008
ANTWERPEN - In de schaduw van het trotse Provinciehuis sterft een stukje historisch erfgoed. Het is dramatisch slecht gesteld met de gewezen ambtswoning van de gouverneur. 'Ik heb dit huis bevrijd voor alle kunstenaars!' zegt kraker Raoul Hassan.

De krakers in de verlaten Antwerpse gouverneurswoning houden het goed vol. Opnieuw organiseren ze een feest in het historische pand 'Huize Herbosch.' De Somalische asielzoeker Raoul Hassan kraakte in juni 2004 het leegstaande gebouw aan de Koningin Elisabethlei 26, vlak naast het Antwerpse Provinciehuis. Hij wil in het verkommerde pand een kunstencentrum onderbrengen.

Tussen droom en daad staan echter allerhande hindernissen en bergen afval in de weg. Raoul Hassan en medewerkster Maria Natale zijn zich daarvan bewust. 'Ik schaam me ervoor', bekent Maria Natale. 'Het is echt genant. Ik heb al verschillende keren geprobeerd om de boel op te ruimen, maar met Hassan is dat niet makkelijk. Ik wacht op het juiste moment. Mochten we toestemming hebben om hier officieel te wonen, zou dat de zaken veel gemakkelijker maken.'

'Je hebt gelijk, het is hier een rommeltje', beaamt Hassan. Maar een schuldgevoel daarover heeft hij niet. 'Je moet realistisch zijn. We hebben niet het geld noch de tijd voor een opknapbeurt', klinkt het. Dat hij er een slordige en chaotische levensstijl op nahoudt, wil Hassan niet horen. 'Ik kan best wel opruimen. Ik heb hier drie kamers voor mij privй, maar die krijg je niet te zien. Dat zorgt alleen maar voor jaloezie', beweert hij. 'Ik slaap trouwens overal. Ik voel me in het hele huis veilig.'

Het is triestig om zien hoe een ooit zo mooi en waardevol gebouw nu zo snel aftakelt. Aan het grote haardvuur in de ridderzaal ligt een enorme rommelhoop, met enkele vuile matrassen die dienstdoen als bed. Hassan slaapt dicht bij het vuur om het warm te hebben. De keuken ziet er niet uit en de kapel doet dienst als bibliotheek, atelier en stort. Aan een tweede haardvuur is het een onbeschrijflijke chaos van bierblikjes, lege flessen, vuile kleding en etensresten. De glasramen zijn zwaar beschadigd.

De gecapitonneerde deuren van wat ooit het bureau van eregouverneur Andries Kinsbergen was, met daarnaast het bureau van zijn kabinetschef Camille Paulus, bleven intact, maar het bureau zelf is een puinhoop. Kinsbergen had een eigen badkamer en geheime doorgang. 'Drie Nederlandse geestenjagers zijn hier geweest en hebben het huis gezuiverd', vertelt Maria. 'Uit deze badkamer kwamen de meeste signalen. Ik kreeg het toen ijskoud. Er moeten hier verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Is hier iemand verdronken? De Duitsers gebruikten dit gebouw tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wat hebben die allemaal uitgespookt?' Maria huivert als ze terugdenkt aan die ervaring.

Geesten schrikken tekenaar Marc Suykerbuyk alvast niet af want als enige heeft hij onder het dak een kamer netjes opgeruimd en knus ingericht. 'De wijkagent is langsgekomen en ik kan hier zo'n negen maanden wonen. Mij hier domiciliлren gaat niet', zegt Marc. 'Dit is een fantastisch gebouw. Het geeft me elke dag energie en inspiratie. Hopelijk kunnen we hier nog eens vijf jaar blijven.'

Marsha JenningsBy:
FoodIn: