Pro Mustavuori sign now

TURHA KIIRE POIS ARVOKKAIDEN LUONTOALUEIDEN KAAVOITTAMISESSA!
Niinisaarentien pohjoispuolen rakentamissuunnitelmat jдihin

Vuosaareen Niinisaarentien pohjoispuolelle on suunnitteilla 2000 asukkaan asuinalue. Asukkaat vastustavat alueen rakentamista seuraavista syistд:

Suunniteltu rakentaminen rikkoo hienon luontokokonaisuuden. Siihen kuuluu Mustavuoren arvokas luonnonsuojelualue, joka on myцs koulujen ja yliopiston opetusalue. Suunniteltu rakentaminen tulee liian lдhelle suojelualuetta, joka tarvitsee riittдvдn rakentamattoman suojavyцhykkeen. Mustavuoren suojavyцhykettд kutistavat toiselta suunnalta myцs Itдvдylдn leventдminen nelikaistaiseksi sekд suursataman liikennevдylдt.

Alueella on monimuotoinen luonnonmaisema: erilaisia metsiд karuista kankaista reheviin lehtoihin, kallioita, soita sekд historiallisia kohteita, muun muassa vanhoja tykkiteitд. Asukkaat pддsevдt nauttimaan luonnosta valmista latu- ja lenkkipolkuverkostoa kдyttдen. Alue on helposti saavutettavissa ja se onkin vilkkaassa, ympдrivuotisessa kдytцssд. Siellд kдy paljon myцs muualta Helsingistд ja Vantaalta tulleita ulkoilijoita.

40 000 asukkaan lдhiцksi kasvavan Vuosaaren asukkaat tarvitsevat riittдvдn suuria lдhiulkoilualueita

Vuosaaren jatkuva, nopea kasvu ei ole hyvдksi asukasyhteisцlle. Se luo viihtymдttцmyyttд eivдtkд palvelut pysy kasvun perдssд. Pддttдjдt varmasti tuntevat nopean rakentamisen kielteiset seuraukset aikaisempien kokemusten perusteella.

Ehdotamme, ettд Niinisaarentien pohjoispuolen kaavoittamista siirretддn vдhintддn 10 vuodella. Silloin tiedetддn, ovatko sataman Vuosaareen siirtдmisen vapauttamat uudet asuinalueet keskustassa sekд muut yleiskaavassa 2002 asumiseen kaavoitetut alueet jo rakennettu tдyteen ja asunnot myyty.

Toivomme, ettд Helsinki on jo silloin yhteistyцssд muiden kuntien kanssa siten, ettд rakennusmaata asunnoille voidaan hakea koko pддkaupunkiseudulta. Ja ettд ymmдrrettдisiin entistд paremmin, kuinka tдrkeдtд on sдilyttдд asukkaitten viihtymisen kannalta arvokkaita luontoalueita myцs Helsingissд.

Kun ikiaikaiset kalliot rдjдytetддn, niitд ei voi suunnitella koskaan takaisin.

Pro Mustavuori -liike

Angelia EstradaBy: