Еpne standarder for www.filmweb.no sign now

Til Kulturdepartementet

Det var med stor glede jeg forleden kunne lese i avisen om www.filmarkivet.no som hadde gjort tilgjengeling et stort utvalg norske filmer for norske internett brukere. Gleden var kortvarig, for jeg er nemlig GNU/linux bruker; Filmarkivet og Microsoft synes visst ikke at det er godt nok for deres DRM teknologi.

Det er valget av DRM teknologi og videokomprimerings-teknologi fra Microsoft som stenger meg og mange andre ute, Thomas Gramstad hos Elektronisk Forpost Norge sier det bedre enn jeg klarer hvorfor dette ikke er bra:

Hovedgrunnene er:

1. Mye av innholdet er sе gammelt at de ikke lenger trenger opphavsbeskyttelse.

2. DRM virker ikke.

3. Filmarkivets mеlsetning "Vi vil gjшre filmarven tilgjengelig for alle" vil aldri kunne oppnеs.

4. Filmarkivet er en offentlig institusjon som er betalt av skattebetalernes penger. Alle skattebetalere bшr ogsе ha lik tilgang.

5. Alternative frie lisenser finnes.

6. Er шkonomisk rettighetshaver for materialet som fortsatt er beskyttet gjort oppmerksom pе at DRM ikke virker?

I tillegg vil jeg nevne:

7. Pе www.filmarkivet.no kan vi lese at all programvare som trengs er gratis. En enkel lisens til Microsoft Windows koster fra 1000 til 3500 kroner, at denne prisen vanligvis er skult som en del av totalprisen i et pakke-PC tilbud gjшr det ikke riktig е kalle det gratis.

8. For е installere Windows Media Player mе du godta en lisens som ikke bare gir Microsoft rett til е hindre avspilling av filer, men de forebeholder seg ogsе retten til е hindre andre filer og programmer fra е virke. De forebeholder seg faktisk retten til е gjшre som de vil med datamaskinen din.

9. Filmene vil bare kunne avspilles sе lenge Microsoft velger е stшtte tekologien de bruker akkurat nе, arkivering og tradisjonell samling som mange driver med av eksempelvis CD plater og videokasetter vil vжre svжrt usikkert.

Jeg шnsker med denne aksjonen е sette fokus pе hvordan valget av lukket DRM lшsning skader forbrukerenes rettigheter ved at de:
- Stenger ute brukergrupper.
- Virker konkuransevridende i programvaremarkedet.
- Tvinger brukere til е godta 'rovdyr lisenser' pе nшdvendig programvare.
- Hindrer arkivering og samling av belalt materiale.
- Undergraver gode eksisterende formater og standarder.

Mye av innholdet i arkivet anser bеde jeg og andre som viktige kulturskatter, disse bшr og skal vжre tilgjengelig for alle. Ikke bare for de som velger "riktig" programvare og ikke bare sе lenge de "riktige" programvareleverandшrene bestemmer at det skal vжre tilgjengeling.

Undertegnede oppfordrer til at de frie delene av Filmarkivet gjшres tilgjengelig for _alle_ gjennom bruk av еpne standarder, samt at bruk av lukket DRM teknologi begrenses i stшrst mulig grad for resten av arkivet.

Kilder:

Gwen ThorntonBy: