Pelastakaa Tammisaaren synnytysosasto! sign now

Lдnsi-Uudenmaan eli Tammisaaren synnytysosastoa uhkaa lakkauttaminen. Lдnsi-Uudenmaan sairaalan synnytysosasto on jo vuosia ollut nais- ja vauvalдhtцisen synnytyskulttuurin edellдkдvijд. Me allekirjoittaneet haluamme tukea osaston toiminnan jatkumista.

Tammisaaren inhimillisellд, niin дitiд kuin lastakin kunnioittavalla toiminnalla on olennainen vaikutus koko Suomen synnytyskulttuurin edistдmisessд. Lisдksi Tammisaari on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ainoa Vauvamyцnteisyys -sertifikaatin saanut synnytyssairaala (Baby Friendly Hospital Initiative, WHO/Unicef). Koko Suomessa Vauvamyцnteisiд sairaaloita on neljд. Tammisaari sai tunnuksen ensimmдisenд Suomessa, vuonna 1996. Ruotsissa kaikki synnytyssairaalat ja Norjassakin valtaosa (36) sairaaloista on saanut sertifioinnin, jossa sairaala sitoutuu imetysmyцnteisten kдytдntцjen toteuttamiseen.

Aito дiti- ja vauvamyцnteisyys ei ole kallista: Tammisaaren synnytykset eivдt ole sairaanhoitopiirin kalleimmasta pддstд. Tilastojen valossa synnytysten luonnonmukaisemmalla hoidolla ja paremmilla imetysluvuilla saadaan myцs terveysvaikutusten kautta sддstцд vauvavuodeajan jдlkeenkin.

Me allekirjoittaneet vastustamme jyrkдsti Tammisaaren synnytysosaston lakkauttamista.

Velma BonillaBy:
Culture and SocietyIn: