Hшringssvar vedr. nedskжring i bшrnehaven "Havfruen" pе Griffenfeldsgade 33 / Korsgade 60, 2200 Kшbenhavn N sign now

I forbindelse med lukningen af udflytterdelen (base 2) i "Havfruen", vil jeg gerne udtrykke min mening om sagen.

Jeg tror, det er sundt for vores bшrn at fе jord mellem hжnderne en gang imellem, da det ikke er noget, man har stor mulighed for pе legepladserne pе Nшrrebro, der alle er astfalterede.

Udeliv i betydningen hele dagen, som det sker i Nшrreskovhus (base 2), er noget helt, helt andet, end en tur pе legepladsen fra kl. 10-12 pе Nшrrebro. Bшrnene fеr ogsе bedre motorik og fеr i det hele taget leget og brugt energi pе en helt anden mеde - det kan ikke erstattes.

Derudover mener jeg, at bшrnehaven er et af de (fе) steder pе Nшrrebro, hvor integrationen rent faktisk er lykkedes, idet der er en god blanding af etniske og danske bшrn (ca. fifty-fifty) som alle deltager og er glade for udflytterdelen. Denne her form for nedskжring vil hжmme og ikke fremme integrationen.

Udeliv pе landet, er for alle, sundere end byliv.

Der er mange forжldre, der er glade for ordningen med 14 dage i byen og 14 dage pе landet. Det er en helt speciel ordning, der giver mulighed for, at barnet bеde lжrer byliv og landliv at kende.

Ordningen har kun kшrt et еr - samtidig har der vжret mange omrokeringer pе stedet - og sе er 1 еr mеske ikke sе lang tid at give en helt unik ordning. Alle de жndringer gеr ogsе ud over bшrnene. Der mе vжre en vis fredningsperiode efter omlжgninger. Nogle har dertil oplevet, at pladsanvisningen ikke har henvist til Havfruen, selvom der var ledige pladser, eller at de direkte har sagt, at der ikke var plads.

Hvis forжldre begynder at tage deres bшrn ud nu, fordi bшrnehaven er lukningstruet, sе ruller mшllen, og der vil komme endnu flere tomme pladser, og pludselig er der ikke noget der hedder Bшrnehaven "Havfruen" mere - og det var forhеbentlig ikke intentionen med nedskжringen.

Pжdagogerne bruger ogsе deres kompetencer til at skabe to helt sжrlige steder for bшrnene, pжdagogerne i Nшrreskovhus er smaddergode "udendшrspжdagoger", og alle bшrn har et godt tilknytningsforhold til pжdagogerne - og ikke mindst bussens chauffшr, Jшrn.

Derfor - Bevar Nшrreskovhus!

Megan FranklinBy:
HealthIn:
Familie- og Arbejdsforvaltningen (Bшrnepasning og sundhed)