Hцj hastigheten i fibernдtet sign now

VarbergEnergi erbjuder idag endast 10Mbit/10Mbit (ner/upp) i sitt fibernдt. Anledningen дr skrattretande.

"Nдr det gдller kapacitet i vеrt fibernдt finns det flera anledningar till att vi idag inte sдljer kapaciteten 100 Mbit/s.

Vi bygger nдtet med kapaciteten 100 Mbit/s till respektive anslutning. Den kapaciteten skall idag rдcka till Internet, telefoni och tv. Jag vet att man i andra stadsnдt sдljer anslutningar pе 100 Mbit/s men bieffekten blir att om du samtidigt som du surfar дven tittar pе ett antal tv-kanaler sе kan du inte ens teoretiskt fе ut 100 Mbit/s till ditt surfande eftersom tv-tittandet tar 10-20 Mbit/s av den totala kapaciteten. Nдr vi fеr mer kapacitetskrдvande tv-tjдnster tar dessa дnnu mer av de 100 Mbit/s som finns tillgдngligt. Att sдlja en 100 Mbit/s-Internettjдnst pе det viset tycker inte jag дr дrligt. Det дr den stцrsta anledningen till att det inte gеr att surfa i 100 Mbit/s i vеrt nдt."

1. Telefonin дr inte relevant i sammanhanget.

2. HDTV tar cirka 20Mbit/sek, dдrfцr kan man lugnt erbjuda 50/50 och дndе ha gott om plats kvar ifall nеgon vill kolla pе tvе HDTV-kanaler samtidigt. Om ni ens erbjuder HDTV. Tдnk дven pе att mеnga VbgEnergis internetkunder fеr sin tv-signal via parabol, eller pе annat sдtt.

3. De flesta leverantцrer erbjuder idag "Upp till x Mbit". VbgEnergi kan erbjuda "Upp till 100Mbit", eller "Upp till 50Mbit". Folk vill nog hellre ha en sеdan tjдnst, дn 10Mbit.

Vi vill ha snabbare hastigheter i fibernдtet! Man kan idag via ADSL fе 24/3, och t.om 24/8 pе vissa stдllen i landet sе det kдnns riktigt okompetent av ett sеpass stort fцretag som VbgEnergi att bara erbjuda 10Mbit. Speciellt nдr man har kunnat fе 100Mbit pе vissa stдllen i Sverige sedan tre еr tillbaka.

Hцj hastigheten till еtminstone 30Mbit i bеda riktningarna nu! Det kan inte vara nеgra problem.

Edith ZhangBy:
SustainabilityIn: