Handtekeningen inzamelingsactie Griekse zwerfdieren sign now

Wij, ondergetekenden, doen een beroep op de President van de Republiek Hellena, Mr. Costis Stefanopoulos; de Premier van Griekenland, Mr. Kostas Karamanlis; de Minister van Landbouw en Veeteelt, Mr. Savvas Tsitouridis; de Minister van Tourism, Mr. Dimitrios Avramopoulos; de hoofdcommissaris van politie, Mr. Photis Nasiakos en de Gemeenten van Griekenland om definitieve maatregelen te nemen om het nog altijd groeiende probleem van de zwerfhonden en kattenpopulatie in Griekenland op te lossen door het naleven en uitvoeren van Wet 3170.

Wet 3170, aangenomen door het Griekse Parlement in juli 2003:
- Eist dat eigenaren hun huisdieren registreren en identificeren
- Schrijft zwaardere straffen voor aan diegenen die dieren mishandelen en aan hun lot overlaten
- Schrijft aan het locale gemeentebestuur voor dat ze het op zich nemen om zwerfdieren te castreren, vaccineren, identificeren en opnieuw vrijlaten
- Voorziet in financiлle middelen voor educatieve campagnes over verantwoordelijk huisdierbezit

Dierenmishandeling is algemeen verspreid in Griekenland en omvat verhongering, verwaarlozing, wreedheid en vergiftiging. Vergiftiging van zowel zwerfdieren als huisdieren vindt elke dag plaats. Gedocumenteerde verslagen zijn er in overvloed en zijn getoond op de Griekse televisie. Vergif maakt geen onderscheid en heeft effect op kinderen, volwassenen en alle dieren. Overtreders moeten vervolgd worden en een boete krijgen.

Het is ook een gewoonte in Griekenland om ongewenste huisdieren aan hun lot over te laten en honderd duizenden van deze dieren zwerven nu door de parken, over straten en in bossen over heel Griekenland. De meerderheid van deze dieren zijn niet gesteriliseerd of gecastreerd omdat de voordelen hiervan niet algemeen bekend zijn.

De oplossing is niet om deze dieren in asielen te plaatsen. Gezondheidstoestanden in bestaande gemeentenasielen zijn schrikbarend en eerder dan dat ze het probleem oplossen, verlengen ze simpelweg het lijden van deze onfortuinlijke dieren. Bovendien zijn de adoptie cijfers laag, wat resulteert in overbevolkte asielen wat enorme kosten met zich meebrengt. De gemeenten moeten nu sterilisatie centra oprichten en de gesteriliseerde en gevaccineerde dieren opnieuw vrijlaten in gebieden waar ze vaak komen zodat dierenwelzijnsmedewerkers en andere vrienden van de dieren ze in de gaten kunnen houden en kunnen voeren.

Toeristen zijn met afschuw vervuld van het lijden dat ze zien terwijl ze op vakantie zijn in Griekenland en velen zweren dat ze nooit meer terug gaan. Vele Grieken zijn ook bezorgd en werken hard om de situatie te verbeteren maar ze krijgen weinig tot geen steun van de autoriteiten.

Gezien de omvang van het probleem moeten de Griekse regering, locale gemeenteraden en de politie actie ondernemen en Wet 3170 strikt naleven.

Wij danken U bij voorbaat voor het steunen van onze actie.
Geef de Griekse dieren een kans!

Janice SerranoBy:
People and OrganizationsIn: