En anhеllan som sцker sдkra separationen mellan religion och stat som fцrutsдttning fцr sann demokrati i mellanцstern. sign now

Vi som hдrunder vittat anser att alla individers rдtt till tankefrihet, medvetenhet och religionsfrihet дr en fundamental bas fцr att uppnе en sann demokrati. Denna rдtt дr uttryckt i 18de artikeln i den universiella deklarationen fцr mдnnskliga rдttigheter (The Universal Declaration of Human Rights) och i den internationella fцrbundet fцr civila och politiska rдttigheter (International Covenant on Civil and Poitical Rights).

Vi anser дven att det europeiska parlamentet mеste gе vidare i frеgan om demokratier som hцrnsten i mellanцstern. Framgеngen av denna frеga beror inte bara pе frдmjandet av fria val utan дven att separera religion och stat, samt en garanti fцr religionsfrihet, fцr alla.

Separationen mellan stat och religion och framfцringen av religionsfrihet fцr alla дr en fцrutsдttning fцr sann demokrati i mellanцstern. Bekдnnande stеndpunkter skall inte behцva stе instutionaliserat i lagen. Auktoriteten fцr att styra och de regler vilka den regeringen ska anvдnda bцr komma frеn folket oavsett religion, etniskt ursprung eller kцn.

Vi uttrycker vеr oro цver fria val och framfцrandet av konstruerade riksdagar utan instutionella garantier fцr alla individer. Detta bдddar fцr att tolka och pеlдgga religiцs ortodoxhet eller en religion som skall styra alla.

Dдrfцr uppmanar vi det europeiska parlamentet att etablera en lag att visa separationen mellan religion och stat som en fцrutsдttning och ett mеtt pе erkдnnandet av sann demokratisk reform i mellanцstern.

Sign with Facebook sign_with_twitter

Sign with Facebook sign_with_twitter