Baarsjesmonument moet blijven !!! sign now

Zoals u wellicht heeft vernomen uit diverse media is stadsdeel de Baarsjes van voornemens het bestaande monument op de hoek van de van Speijkstraat/ Baarsjesweg te Amsterdam niet meer terug te laten keren op de plaats waar het kort na de oorlog geplaatst is. Op dit moment is het monument reeds verdwenen en verhuist naar een onbekende locatie. Men is van voornemens om het monument gedurende een onbekende periode bij een basisschool, namelijk Dr. J.Th. de Visserschool te stallen. De vrees is gegrond dat het voor vele dierbare monument aldaar zal dienen als klim en speelobject, hetgeen afdoet aan haar waarde.

Volgens de site http://www.oorlogsmonumenten.nl is het monument opgericht ter nagedachtenis aan een vader en zoon die hier tijdens de Tweede Wereldoorlog door de bezetter zijn gefusilleerd. Dit zijn slechts twee van de vele dappere mensen die hun leven gaven voor ons aller vrijheid. Sedert decennia worden er herdenkingsbijeenkomsten gehouden om de gevallenen van de tweedewereldoorlog te bedanken voor de ultieme prijs die men betaalde voor de vrijheid waarin u en ik nu nog leven. Vele zijn van mening dat het weghalen van het monument een ontering is aan deze nagedachtenis.

Wat veel schokkender is, zoals reeds vermeld, is dat het monument niet meer op haar plaats of zelfs maar in de omgeving zal terugkeren. Naar verluid hebben Joodse en Islamitische organisaties bezwaar gemaakt tegen de vormgeving, namelijk een wit gedenkkruis. Men is van mening dat de christelijke connotatie van het symbool niet aansluit bij haar religieuze overtuiging dan wel beleving. Na een diepgaande zoektocht naar de Joodse organisatie of organisaties welke van mening zouden zijn geweest dat het symbool ongepast zou zijn, is ons niet gebleken dat deze ook daadwerkelijk bestaat. Zou ook zeer onlogisch zijn aangezien het symbool in voorgaande decennia op geen enkel bezwaar stuitte bij genoemde deelnemende Joodse organisaties.

Wat wel blijkt is dat het symbool, het monument verwijderd is vanwege de bouw van een zogenaamde mega moskee. Het stadsdeel Amsterdam de Baarsjes was na suggesties van omliggende moskeeлn van mening dat het symbool niet meer zou voldoen aan de moderne eisen en de veranderde samenstelling van bevolkingsgroepen. Met andere woorden, voor de islamitische bewoners moeten kennelijk een christelijk symbool wijken. Zelfs als dit een 60 jaar oud herdenkingsmonument betreft ! Secundair aan het protest inzake het verdwijnen van het monument willen wij eveneens het statement maken dat wij geen onderhandse uitverkoop wensen van onze nationale erfenis, onze normen en waarden en zaken die ons dierbaar zijn. Primair staat uiteraard het verdwijnen van het monument.

Wat wij willen, en voor zover nodig en mogelijk eisen is dat het monument in ere word hersteld. Wij zijn zelfs van mening dat het monument, na herinrichting van de locatie een zelfs nog voornamere positie in dient te gaan nemen. Doelstelling daarvan is dat iedere inwoner van stadsdeel de Baarsjes, ongeacht etniciteit en herkomst respect betuigd aan de Nederlandse geschiedenis en aan hen die daaraan de hoogst mogelijk prijs betaalde. In onze gedachte bestaat er geen mooiere symboliek dan een christelijk kruis, geplaatst voor een moskee om de jodenvervolging in Europa te gedenken. Wij zijn van mening dat niemand voorbij kan en mag gaan aan deze significante symboliek.

Om deze wens en eisen kracht bij te zetten is deze petitie opgericht. Wij hopen dat deze petitie kan rekenen op zoveel mogelijk steun uit de samenleving. Teken als het u blieft deze petitie.

Jeanne DiazBy:
LGTBIn: