Hvordan man skriver en petition

Introduktion

Hver enkelt af os, som for hvilken som helst grund føler det nødvendigt at protestere mod noget og som ønsker at handle. Nogle ønsker, at deres politikere træder tilbage, mens andre ønsker at udtrykke deres støtte til en politiker, og nogle vil have genudsendt deres yndlings-tv-program og andre ønsker at se deres foretrukne musikband i deres hjemby.

Mange af os tror også på noget og har værdier. Petition Online - Danmark sørger for at sikre, at disse værdier og de knyttede rettigheder ikke krænkes.
Natur, økonomi og politik og menneskerettigheder er i centrum af vores opmærksomhed.

At skrive en petition er ikke så svært.

Mange aktivister har vundet deres kamp med Petition Online - Danmark, dvs. ved at bruge vores platform, som er enkel og effektiv. Det er svært at sige præcis, hvorfor en petition er underskrevet af mange mennesker og een opnår et resultat. I nogle tilfælde er det bare held. I andre drejer det om timing. Det er dog muligt at drage nogle generelle principper og retningslinjer for at skrive en god petition.

Retningslinjer for at skrive en god petition

Her er nogle af de bedste tip fra holdet Petition Online - Danmark:

• Skriv din petition klart og koncist. Mange af de potentielle petitionsunderskrivere har ofte ikke megen tid til rådighed. Det er vigtigt, at der i den indledende del af petitionen klart og kort forklares om hovedformålet. I første afsnit skal man angive de mål, som petitionen vil opnå.

• Stavekontrol
    Mange sites bekymrer sig ikke for at foretage stavekontrol af petitioner der bliver offentliggjort online. Hvis du vil have folk til at tage din petition alvorligt, er du nød til at bruge en smule af din tid for at sikre, at skemaet er redigeret og at især forslag til offentligheden fremstår på en seriøs og professionel måde.

• Anvend “Internet” for at sprede petitionen.
    Annoncere og reklamere din petition ved hjælp af e-mail og social netværk som Facebook og Twitter. Du vil blive overrasket over social netværks evne til at formidle og udbrede kendskabet. Spørg også til alle dine kontakter til at udbrede din petition til deres venner. Denne form for reklame kaldet "viral markedsføring" og er den mest effektive måde at annoncere et emne på nettet.

• Vis respekt for andre!
    Det er vigtigt, at du klart i teksten udtrykker målet for petitionen. Men prøv at gøre det på en måde, der respekterer andres idéer. Mange potentielle underskrivere, som støtter de samme formål, er ofte tilbageholdende overfor petitioner, der er offensive i deres indhold.

• Angiv dine mål
    Angiv præcist, hvad målene for din petition er og til hvilket formål du vil bruge petitionen. Angiv hvem adresserer petitionen sig til.

• Offline promotion af en petition
    Det faktum, at du har oprettet en online petition betyder ikke, du bare skal fremme den på forskellige hjemmesider. Du kan også fremme din petition i dit daglige liv. Der er mange måder at fremme det derhjemme, på arbejdet, og mange andre steder, hvor man kan indsamle flere underskrifter. For eksempel, via plakater på bibliotekerne i din by eller også på arbejdspladsen og gøre folk opmærksomme på, at du har oprettet en kampagne om et bestemt emne.

Opret nu din kampagne for at indsamle underskrifter