Hoe schrijf ik een petitie

Introductie

Elk van ons voelt om de een of andere reden de aandrang om te protesteren tegen het een of ander en actie te ondernemen. Sommigen willen dat politici hun functie neerleggen; anderen willen hun voorkeur voor een politicus uitspreken; weer anderen willen dat hun favoriete televisieprogramma weer op televisie terugkomt; anderen willen hun favoriete band zien optreden in hun woonplaats.

Velen van ons geloven bovendien in iets en hebben bepaalde waarden. Online Petities zorgt ervoor dat deze waarden en de bijbehorende rechten niet onder de voet worden gelopen.
De natuur, economie, politiek en mensenrechten staan in het middelpunt van onze aandacht.

Een petitie schrijven is niet zo ingewikkeld als je misschien denkt.

Vele actievoerders hebben hun strijd gewonnen met Online Petities, dat wil zeggen, door ons eenvoudige maar krachtige platform te gebruiken. Het is moeilijk om precies te zeggen wat ervoor zorgt dat een handtekeningenactie onderschreven wordt door velen en zo zijn doel bereikt. In sommige gevallen is dat een kwestie van geluk. In andere van tijd. Het is hoe dan ook mogelijk een aantal basisprincipes en enkele richtlijnen op te stellen voor het schrijven van een goede petitie.

Richtlijnen om een goede petitie te schrijven

Hier volgen enkele van de beste adviezen van het team van Online Petities:

• Schrijf je petitie op een heldere en bondige manier. De meeste mogelijke ondertekenaars van je petitie hebben vaak niet veel tijd. Het is belangrijk dat het voornaamste doel in de introductie van je petitie op een bondige manier is aangegeven. In de eerste paragraaf moet je de doelstellingen aangeven die de petitie wil bereiken.

• Spellingcontrole
    Op veel sites nemen mensen niet eens de moeite om de door hen gepubliceerde petitie op schrijffouten te controleren. Als je wil dat mensen je petitie serieus nemen, is het belangrijk om er wat tijd aan te besteden zodat je er zeker van bent dat qua vorm alles in orde is en dat het voorstel serieus en professioneel overkomt.

• Gebruik “Internet” je petitie te verspreiden
    Maak reclame voor je petitie via mail en door hem op sociale netwerksites als Facebook en Twitter te publiceren. Je zult nog verbaasd staan van de enorme mogelijkheden op verspreiding en reclame die sociale netwerksites bieden. Vraag aan iedereen die je kent om de petitie door te sturen naar hun vrienden. Deze manier van reclame heet "viral marketing" en is de beste manier om ergens reclame voor te maken op het web.

• Probeer respect te hebben voor anderen!
    Het is belangrijk dat je in de tekst van je petitie duidelijk je doelstellingen verwoordt. Probeer wel op een respectvolle manier met de ideeën van anderen om te gaan. Veel mogelijke ondertekenaars, ook al delen ze in principe de doelstellingen van de petitie, ergeren zich aan petities die beledigend zijn.

• Maak je doelstellingen duidelijk
    Geef precies aan wat de doelstellingen van de petitie zijn en waarvoor je de petitie gaat gebruiken. Geef ook aan voor wie de petitie bedoeld is.

• Offline reclame voor een petitie
    Dat je een online petitie hebt aangemaakt betekent niet dat je hem alleen op internet onder de aandacht hoeft te brengen. Je kunt ook in het dagelijks leven je petitie promoten. Er zijn heel veel manieren om je petitie thuis, op kantoor en op heel veel andere plaatsen waar je steun kunt krijgen onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door briefjes achter te laten in je lokale bibliotheek, of door mensen op je werk te vertellen dat je bezig bent met een actie voor een bepaald onderwerp.

Start nu je handtekeningencampagne